Subhanallah, sebulan lebih sudah saya tidak menulis kerana beberapa
masalah teknikal yang akhirnya, Alhamdulillah sudah diberesi. Eh. Tiba-tiba
sahaja, kita sudah di penjuru (around the corner) meraikan Idul Adha. Elok juga
kita lihat beberapa masukan berkenaan Hari Raya Haji ini.
Memperingati 'Eid al-Adha, Ibrahim as dan anaknya
Ismail tidak pernah dilupa. Nabi Ibrahim merupakan seorang nabi yang diuji begitu
dahsyat dengan siri ujian yang sangat banyak. Siri siri ujian yang dilalui
baginda direkodkan di banyak tempat dalam al Quran. Sehinggalah antara kemuncak
ujian yang menimpa baginda ialah mendapat wahyu untuk menyembelih anaknya Nabi
Ismail a.s sebagaimana yang direkodkan dalam ayat berikut;
"Maka ketika anak itu sudah sampai
baligh (dewasa), Ibrahim berkata kepadanya: "Hai anakku, sesungguhnya aku
melihat dalam tidurku, bahawa aku menyembelih engkau, maka bagaimana
pendapatmu?" Kata anaknya: "Wahai ayahku, lakukanlah apa yang
diperintahkan kepadamu, insyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang
yang sabar."
(As
Shaffaat:37:102)
Semasa menulis artikel
berkenaan pengorbanan Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail a.s ini yang mana kisah
mereka berdua begitu sinonim dengan perayaan Idul Adha, saudari Yasmin Mogahed
(boleh google kalau nak tahu siapa beliau) memberikan komentar berikut dalam
artikel beliau;
Many years ago, our father
Ibrahim (AS) made a choice. He loved his son. But He loved God more. The
commandment came to sacrifice his son. But it wasn’t his son that was
slaughtered. It was his attachment to anything that could compete with his love
for God. So let us ask ourselves in these beautiful days of sacrifice, which
attachments do we need to slaughter?
-Yasmin Mogahed
-Yasmin Mogahed
Ya. Besar benar pengorbanan itu. Kerana Ismail
lahir setelah Ibrahim menuju usia emasnya. Namun kerana perintah Allah swt,
Nabi Ibrahim langsung tidak teragak-agak untuk melaksanakan perintah yang dia
dapati melalui mimpinya itu. Tidak hairanlah, saban tahun kisah epic ini
menghiasi laman-laman peringatan alam maya buat kita semua tatkala meraikan
Idul Adha.
Namun, disebalik mesej pengorbanan yang sangat
besar kerana ketaatan kepada Allah swt, kisah Nabi Ibrahim dan anaknya juga
menggariskan beberapa hal lain dalam kehidupan yang sepatutnya menjadi teladan
kita semua. Antaranya kepentingan syura, isu taat, wala’ dan thiqah. Err. Macam
panas je entry ini.
Ibrahim as sekalipun diperintahkan untuk
menyembelih Ismail as, baginda bertanya dahulu kepada anaknya Ismail as, walhal
ia sebuah perintah daripada Tuhan.
“...
Ibrahim berkata kepadanya: "Hai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam
tidurku, bahawa aku menyembelih engkau, maka bagaimana pendapatmu?.."
Begitulah, sopan dan beradabnya soalan yang diajukan oleh Ibrahim
kepadanya, menanyakan pendapat Ismail tentang wahyu Ilahi itu. Jika difikirkan
logiknya, Nabi Ibrahim mempunyai banyak sebab untuk tidak menanyakan Nabi
Ismail akan hal itu. Antaranya, perintah itu datang daripada Allah swt,
meskipun Nabi Ismail refuse, perintah tetap wajib dijalankan.
Keduanya, apalah sangat kualiti pendapat yang mampu dilontarkan oleh
anak kecil seperti Ismail as dalam memberi pendapat pada isu yang besar ini. Ketiganya,
posisi Nabi Ibrahim sebagai ayah kepada Ismail, sepatutnya dalam fikiran Nabi
Ibrahim, pastilah anak ini kena taat kepadanya, kena wala’, kena thiqah. Gituuuh.
Tetapi tidak, babak antara dua anak beranak ini begitu mahal buat kita
semua. Demikian, ia bukan sekadar soal pengorbanan, ia persoalan
etika yang sungguh indah, menghormati pandangan dan tidak bersifat diktator
walaupun ke atas kanak-kanak kecil. Ia soal syura yang menjadi prinsip penting
dalam Islam, soal hak untuk bersuara, soal menghormati manusia lain yang ada
hak untuk berpikir. Kalau antara bapa dan anak sudah diadakan perbincangan, apatah
lagi antara pemerintah, pemimpin, warganegara, masharakat sivil dan ahli.
Jika dalam hal yang besar dan jelas perintahnya pun
bisa dilaksanakan syura, apatah lagi dalam hal yang masih kabur dan halus. Walaupun
atas nama perintah Tuhan, sesuatu perundangan itu wajar ditanya kepada pihak
yang akan dilaksana.
Lebih manis dalam kisah ini apabila kita merenung jawapan
Nabi Ismail as,
“Kata
anaknya: "Wahai ayahku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu,
insyaAllah engkau akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.”
Jawapan ini kita
dapati bersifat positif, dan neutral, tanpa ada sebarang pengaruh dan paksaan
daripada pihak si ayah. Meskipun Nabi Ibrahim as tidak menggunakan kuasa veto
sebagai seorang ayah atau tidak menimbulkan persoalan tentang taat, thiqah dan
wala’, sebenarnya Nabi Ibrahim as telahpun berjaya mengajak anaknya Ismail as
untuk sama-sama menjayakan seruan Ilahi itu.
Di sini dapat kita
simpulkan bahawa Nabi Ibrahim telah berjaya mendidik anaknya Ismail yang masih
berusia kecil itu, untuk memahami seruan Rabbani, untuk sanggup berkorban
sehingga menggadaikan nyawa demi ketaatan kepada Allah swt. Nabi Ibrahim
sebelum apa-apa telah menunaikan hak didikan kepada anaknya, telah memenuhi hak
hak tarbiyah yang wajar diperolehi oleh seorang anak daripada si ayah,
sehinggalah akhirnya timbul kerjasama yang baik, sehingga adanya thiqah, wala’
dan taat.
Saudaraku,
Begitu menyedihkan
hari ini kita dapati ada segelintir manusia yang berada di posisi kepimpinan
mengharapkan persetujuan orang bawahan dalam mengambil sesuatu keputusan tanpa
terlebih dahulu berbincang atau membuka ruang untuk ‘si kecil’ melontarkan
pendapat dan padangan mereka. Jika ‘si kecil’ bersuara, mereka kata ‘si kecil’
ini tidak taat, tidak wala’.
Mereka mengharapkan
orang di bawah memberikan ketaatan dan thiqah kepada kepimpinan tetapi tidak
terlebih dahulu menunaikan hak hak tarbiyah, tidak terlebih dahulu memberi kefahaman
tentang islam yang sebenar, menyantuni orang bawahan dengan sewajarnya.
Dari sudut yang lebih praktikalnya, sebagai ketua kelas
umpamanya, sudahkah kita mengambil kira pendapat rakan sekelas yang lain
sebelum membuat sebarang keputusan, atau kita guna sahaja title ketua kelas
kita itu? Sebagai naqib usrah, bagaimana kita mengendalikan usrah kita? Sebelum
kita mengagihkan tugas, sudahkah ditanyakan pendapat kesemua mutarabbi kita?
Atau adakah kita juga sebenarnya mengharapkan mereka thiqah
dan taat kepada kita tanpa terlebih dahulu melunaskan hak hak tarbiyah? Ini dalam
hal hal yang kecil. Bagaimana pula jika kita berada di posisi kepimpinan bagi
sebuah organisasi yang lebih besar seperti parti politik atau gerakan Islam
yang membawa mesej yang sangat besar, sudahkah kita menghayati mutiara berharga
daripada kisah Ibrahim dan Ismail ini?
Mengharapkan ketaatan atau thiqah atau wala’ tanpa syura,
tanpa didikan dan kefahaman yang sempurna sebenarnya merupakan satu proses
doktrinasi yang mematikan akal. Kelak akan ada sekumpulan manusia yang bangun
memberontak. Pada waktu itu, kita terpaksa membina kembali kepercayaan yang
sangat bernilai itu. Waktu itu, kita mungkin tepaksa menangisi isu keretakan
ukhuwah kerana kita yang terlebih dahulu syok sendiri.
Sedangkan Ibrahim a.s. yang berstatus seorang nabi meraikan
pendapat si kecil Ismail a.s, inikan pula kita yang banyak kemungkinannya berada
di posisi yang salah.
Jadi,
Adakah entry ini akan menjadi text khutbah esok hari?
Insya Allah tidak.
Kerana Malaysia Masih Aman.
Kullu am wa antum bi kheir
1 comment:
isu taat ni
macam kontroversi macam tak..huhu
papepun
we really DO know which attachment we have to slaughter...hard n painful, indeed
Post a Comment