Friday, October 23, 2020

SYEIKH AR-RANTISI DALAM KENANGAN

 


Jika tidak silap, pada awal tahun 2014 yang lampau di Subang, dalam suatu pertemuan halaqah, salah seorang dari peserta halaqah kami berkongsikan satu ayat al-Qur’an yang mempunyai kaitan rapat dengan Syeikh Ar-Rantisi.

 

Syeikh telah diangkat untuk mengepalai Gerakan HAMAS selepas syahidnya muassis gerakan itu iaitu Sheikh Ahmad Yassin pada tahun 2004. Dalam satu wawancara media setelah beliau diangkat menjadi ketua HAMAS, media bertanya,

“Are you afraid to die”

Jawapan yang diberikan oleh Sheikh ar-Rantisi sangat luar biasa. Ia adalah jawapan yang terbit dari mafhum ayat al-Qur’an. Nah, ayat ini lah kami pelajari pada malam itu. Setelah mentilawahkan ayat berkenaan dengan tenang sekali, akh berkenaan berkongsi kepada kami khawatir dan tadabur beliau serta kisah ar-Rantisi tadi.

 

Saya tidak mengambil effort lebih untuk mencari wawancara berkenaan untuk melihat sendiri, apakah jawapan Sheikh, yang kini telah pun pergi buat selama-lamanya. Sehinggalah beberapa hari yang lalu, kisah dan topik yang kami diskusi pada tahun 2014  tiba-tiba masuk ke dalam kotak pemikiranku. Lalu saya telah membuat carian di YouTube dan alhamdulillah menemui video wawancara berkenaan!

 

Semoga pahala buat allahyarham berterusan kerana terus memberi inspirasi kepada kami. Apakah ayat berkenaan ?

 

Allah swt berfirman :



قُل لَّن يَنفَعَكُمُ ٱلۡفِرَارُ إِن فَرَرۡتُم مِّنَ ٱلۡمَوۡتِ أَوِ ٱلۡقَتۡلِ وَإِذٗا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلٗا

Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalaulah kamu melarikan diri dari kematian atau dari pembunuhan maka perbuatan melarikan diri itu tidak sekali-kali mendatangkan faedah kepada kamu; dan kalaulah kamu pada hari ini terlepas sekalipun, maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja".

-Sura Al-Ahzab, Ayah 16

Saya kerap kali merenung ayat ini sejak kebelakangan ini. Hal ini kerana suasana kehidupan para ikhwah sangat pelik dan ajaib. Adakah kerana kami sudah tidak memahami ayat ini ? Namun pemerhatian-pemerhatian ini akan kami sampaikan atau kongsikan di sini untuk renungan sendiri dari semasa ke semasa.

 

OH, dan link kepada wawancara Sh ar-Rantisi :

 

https://youtu.be/i5TOLiYHVmk

No comments: