Friday, October 23, 2020

CERITA IKHWAH - KENAPA MASIH BERUSRAH



Kami cuba untuk memastikan laman yang tidak lagi diminati ini kembali aktif dengan menyiarkan lebih kerap artikel dan buah fikiran. Laman ini merupakan kerja-kerja rehat (mengikut bahasa Sheikh Muntalaq) kerana para daie tidak mencetak buku tetapi mencetak rijal. Namun kita kongsikan juga beberapa perkara yang dirasakan perlu. Diharap ia menjadi kumpulan kata-kata yang bermanfaat dan laman ini menjadi salah satu benteng mempertahankan fikrah islam dan dakwah kita bersama. Tiada paksaan untuk terus membacanya. Anda boleh langsung pergi.

Apa yang akan kami ceritakan kali ini akan mengimbau kembali kenangan sebahagian daripada kita berkenaan momen-momen ketika awal-awal ditarbiyah, momen diberi Qur'an terjemah dan menghirup betapa nikmatnya tadabbur al-Qur'an.

Malangnya sebahagian besar daripada kita telah pun merasa puas dengan momen tersebut dan telah beralih kepada minat-minat yang lain. Pasar dan ladang-ladang ternak lebih mengasyikkan. Dunia telah mula menemui jalan masuk ke dalam hati kita sehinggakan bacaan al-Qur'an tidak lebih daripada getaran suara dari kerongkong sahaja. Simpati.

Seorang akh telah berkongsi bagaimana dia memahami satu ayat ini. Satu ayat yang membuatkan beliau istiqomah untuk membersamai halaqah dan beriltizam dengan kelompok ikhwah yang lain. Marilah kita kongsikan sedikit sedutan ayat yang dimaksudkan dan bagaimana beliau mengambil manfaat dari ayat tersebut.

Firman Allah :
 

 

وَٱصۡبِرۡ نَفۡسَكَ مَعَ ٱلَّذِينَ يَدۡعُونَ رَبَّهُم بِٱلۡغَدَوٰةِ وَٱلۡعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجۡهَهُۥۖ وَلَا تَعۡدُ عَيۡنَاكَ عَنۡهُمۡ تُرِيدُ زِينَةَ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَاۖ وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَىٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُۥ فُرُطٗا

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran

2 comments:

Anonymous said...

semoga Allah memelihara agamamu, amanahmu dan penutup-penutup amalmu kepada-Nya

A. Asyraf (asd_slade) said...

Semoga terus tsabat dalam perjuangan