Sunday, September 23, 2012

MENIUP ROH KEBANGKITAN II


Kealpaan yang kian membumi dalam setiap individu muslim masa kini, ketidakfahaman tentang Islam serta serangan pemikiran menyebabkan garisan pemisah tidak lagi kelihatan dengan jelas. Hidup di dunia tidak lain hanyalah sebuah pertempuran antara dua seteru. Pertarungan yang sengit ini melibatkan dua pihak, pertempuran antara hitam dan putih, pertempuran antara yang haq dan yang batil, pertempuran antara Islam dan jahiliyah.

Garis masa makhluk ciptaan Ilahi bermula dengan kehidupan, daripada tiada diadakan. Kemudian setiap jasad yang dicipta dianugerahi roh, melangkah ke bumi sebagai tempat persinggahan, sebagai sebahagian daripada battalion pertempuran. Pilihan untuk berada di mana-mana pihak adalah terletak pada asas kefahaman tentang tujuan penciptaan hidup,atas asas iman dan takwa.

Setelah itu,setiap yang bernyawa merasai maut. Kehidupan dunia berakhir, berlakunya kiamat kecil. Kematian ini juga bersifat sementara, sebagai tempat rehat bagi yang menang serta azab bagi yang kalah. Yang haq sentiasa menang dan yang batil adalah yang tertewas. Ini adalah hakikat yang dinafikan ramai. Cahaya al haq tidak pernah dan tidak akan pernah padam meskipun di dunia kemenangan bagi al haq kelihatan jauh dari genggaman.

Alam sementara ini disusuli dengan fasa kebangkitan. Kebangkitan setelah kematian, merupakan kebangkitan yang berkekalan. Hidup setelah mati merupakan saat yang ditunggu-tunggu oleh para pejuang al haq. Di sini bermulanya negeri pembalasan yang sebenar, sementara kehidupan dunia yang pernah didiami dahulu jauh dtinggalkan dibelakang dan tidak mempunyai sebarang nilai lagi.

Tempoh kelangsungan bagi kehidupan setelah mati adalah berkekalan, tiada garisan masa penamat. Pertarungan sudah berakhir. Pada fasa itu, anugerah dan ganjaran diberikan kepada rijal-rijal yang berjihad untuk yang putih manakala siksaan dan azab yang pedih dijatuhkan kepada penegak-penegak panji hitam. Pada tika itu, suara-suara penyesalan meraung-raung memohon dikembalikan ke medan pertempuran namun sesalan itu tidak membawa sebarang erti.

Kita,di manakah ?

No comments: