Saturday, June 6, 2015

RUHUL JADID


Ulamak ada yang berkhilaf pendapat dalam membenarkan process aborsi, pengguguran janin dalam  rahim ibu. Ada yang melarang kerasa kerana ia satu perbuatan jenayah. Ada yang membenarkan atas maslahah yang lebih besar terutama untuk kesihatan si ibu, tetapi dengan syarat sebelum kandungan menjenguk hari yang ke 120. Ini kerana pada hari yang 120, jasad janin ditiupkan ruh padanya lantas menjadilah ia makhluk yang bernyawa.


“Dari Abu ‘Abdirrahman Abdullah bin Mas’ud radhiyallahu ‘anhu, dia berkata : bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda, “Sesungguhnya tiap-tiap kalian dikumpulkan penciptaannya dalam rahim ibunya selama 40 hari berupa nutfah, kemudian menjadi ‘Alaqah (segumpal darah) selama itu juga lalu menjadi Mudhghah (segumpal daging) selama itu juga, kemudian diutuslah Malaikat untuk meniupkan ruh kepadanya........”

Hingga ke akhir matannya.
Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim.

Besar sungguh peranan ruh. Ia memberi kehidupan dan nilai pada jasad. Begitulah, pada manusia, mesti ada ruh dan jasad. Jasad hanyalah kerangka semata-mata, sekadar warna kulit, tulang belulang, otot-otot dan rupa paras yang tidak bernilai tanpa adanya ruh. Ruh la yang memberikan ia kehidupan, yang menyegarkan, reviving!

Apabila jasad manusia dipisahkan daripada ruhnya, maka ia akan menjadi bangkai, yang akan membusuk, disinggahi ulat ulat decomposer, berbau hanyir dan lama-lama memburuk, mereput dan lenyaplah dari pandangan. Sebab itulah, betapa siapapun individu itu waktu hayatnya, baik bergelar perdana Menteri, Ratu Cantik, Ratu Rock, Ustaz, Mursyidul Am, Sultan ataupun siapa-siapa sahaja baik yang diangkat keperibadiannya di dunia mahupun tidak dipandang manusia, usai ruh meninggalkan jasad mereka, akhirnya mereka ke kuburan juga!

Meskipun Ratu Cantik! Ya!
Layaknya, skrip yang sama untuk kita!

Malangnya di dunia yang begitu sementara ini, manusia memandang sesama mereka melalui pandangan jasad. Mereka menilai berdasarkan rupa paras, warna kulit, apa status socialnya, kepemilikan equity nya, dari keturunan mana, bangsawan? Negarawan? Agamawan? Angkasawan? Dan manusia melabel label berdasarkan pandangan dangkal ini!

Yang hitam legam, buruk wajahnya, disisihkan! Engkau Cina mesti mahu tindas Melayu! Melayu mesti makan rasuah!Arab mesti suka hisap shisha! Dan sebagainya.


Habislah keharmonian hidup di alam buana ini dicarik carik dek pandangan dangkal ini. Mujurlah Tuhan tidak zalim begitu. Tempat kembali nanti, sama ada yang baik atau yang buruk, bukan berdasarkan jasad. Tetapi Allah swt melihat amal dan hati kita kita semua, sebagaimana yang Nabi saw ajarkan dalam satu hadis yang dihafal banyak orang.

Kita tinggalkan kemelut manusia yang makin menjadi jadi belakangan ini. Tinggalkan isu. Kerana. “Mereka yang tidak sibuk dengan ilmu akan sibuk dengan isu”, tuntas seorang yang kita segani.


Selain daripada apa yang kita faham secara bahasa apa itu ruh, yakni tiupan ruh yang memberi kehidupan pada jasad manusia, pada sudut lain, ruh berbilang bilang maknanya. Ruh, adalah apa apa yang memberi makna, nilai dan kehidupan pada sesuatu.

Dalam Al Quran,

Banyak surah yang dimulai dengan huruf huruf yang terpisah seperti Aliff Lam Min, Ya Siin dan sebagainya pada 29 permulaan surah al Quran. Huruf huruf ini digelar muqotto’aat. Huruf huruf ini, tidak sesiapapun yang mengetahui maksudnya melainkan Allah swt.

Namun ada yang berpendapat ada hikamh tersendiri kenapa Allah menggunakan teknik ini dalam al Quran. Ia sebagai satu cabaran buat mereka yang meragui al Quran atau yang mengatakan al Quran itu ciptaan Nabi saw. Huruf huruf ini seakan memberitahu,

“Ya al Quran ini memang komponennya terdiri daripada huruf huruf lazim dan dikenali oleh orang Arab, maka cubalah kamu cantumkan jadikan satu ayat semisalnya!”

Mengambil gist firman Allah yang satu ini;


“ Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang al-Qur’an yang Kami wahyukan kepada hamba Kami (Muhammad), buatlah satu surat (saja) yang semisal al-Qur’an itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang memang benar. ”

(Al Baqarah :23)

Namun sudah pasti cabaran ini tidak mampu dijayakan. Meskipun mereka yang meragui itu mempunyai resources yang sama, yakni kenal dan berupaya mencantumkan huruf huruf tadi, tetapi tidak mampu menandingi al Quran kerana mereka mungkin ada jasad ayat, tetapi tidak ada nilai, makna dan kehidupan. Ayat rekaan mereka tidak ada ruh!

Maka marilah bertaubat, jika masih meragui Quran!
Itu ruh pada al Quran.

Lihatlah oleh kalian, satu nashkah surat khabar baharu berharga sekitar seringgit hingga dua ringgit, tetapi puluhan bahkan mungkin mencecah ratusan naskah surat khabar lama, belum tentu dapat menjamni pulangan yang sama, tatkala kita menjualnya di pusat kitar semula atau pada Pakcik yang setia dengan slogan, “Surat khabar lama, surat khabar lama” di kawasan perumahan rumah kita itu.

Kerana surat khabar lama sudah kehilangan ruh. Surat khabar baharu, tinggi nilainya kerana ada ruh, nilai yang boleh ditawarkan kepada pembaca pada saat dan ketika itu juga. Berita berita terkini, itulah ruh yang memberi makna kepada senaskah akhbar!.


Ruh pada senaskah akhbar harian.


Begitula juga kita dapati pada buku buku pendidikan yang melambung tinggi harganya. Sebuah buku teks A-Level yang mungkin hanya jumlah halaman 200 mukasurat boleh bernilai seratus hingga ke dua ratsu ringgit. Padahal material kasarnya, hanyalah kertas kertas A4 yang boleh dibeli dengan jumlah yang sama pada harga kurang sepuluh ringgit

Tetapi apa yang membezakan buku buku teks dan himpunan kertas kertas kosong adalah pada isinya, pada padatan ilmu yang tertulis. Ilmu itulah ruh, yang memberi nilai pada si buku.

Ruh pada sebuah buku.

Cukuplah kiranya contoh contoh yang sudah kita soroti untuk memaknai ruh dalam jasad yang berbilang bilang. Pada al Quran, pada senaskah akhbar dan sebuah buku.
Cumanya,

Umat kita yang kian tenat dan hampir hampir sahaja menuju ke kuburan sebelum ajal ini, apakah ruh bagi kita. Apa pula ruh untuk menghidupkan umat ini kembali? Supaya umat islam yang kita cintai ini, ummah ini kembali bernilai, terangkat izzahnya, didaulatkan maruahnya, dan hidup sebagaimana hidupnya generasi Sahabat Nabi saw.

Apakah ruh itu?

Allah swt berfirman;

“..Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka..”

(Ar Ra’du :11)

Saudaraku,

Ayat quran yang sering menghiasi slot lot motivasi ini sering disalah terjemahkan. Untuk mengubah sesuatu kaum, bukanlah kaum itu mengubah nasib mereka. Tidak pantas. Kerana Allah lah yang selayaknya berbuat demikian. Tetapi Allah menghadirkan satu formula, Allah tidak akan ubah sesuatu kaum, sehinggalah mereka ubah apa yang ada paa diri mereka, ma bi anfusihim.

Apa yang ada pada sebuah kaum? Apa komponen bagi satu kaum? Tidak syak agi, individu lah yang menjadi komponen komponen kecil sebuah kaum. Cukuplah sebenarnya, satu kaum itu dihidupkan dengan sebilangan individu, dengan perubahan sekumpulan individu. Individu inilah yang akan memberikan makna, nilai dan kehidupan pada kaum tersebut. Inidividu inilah yang menjadi ruh ruh baharu dalam jasad kaum itu. Ruh baharu dalam jasad umah!

Nahnu ruhul jadid fi jasadil ummah!

Itulah slogan yang kita laung-laungkan, agung-agungkan. Ruh baharu. Arus baharu. Untuk membaiki kehidupan umat islam.

Tetapi apa kualiti yang kita ada sebenanrya untuk menjadi ruh yang menghidupkan ini? Pertanyaan yang serius. Jika sekadar hidup, tidur, bangun tidur, makan dan menelaah mukabuku, bermain games di waktu lapang dan mengunjungi panggung wayang di hujung minggu, maka sudah tentu nama kita tidak tersenarai dalam senarai ruh ruh yang menggerakkan ummah.

Siapakah kita?


Jika seorang Yusuf a.s. mempunyai relevansi untuk dibawa ke istana dari penjara untuk membuat satu perubahan, diterima pihak istana, diangkat menjadi menteri kewangan dan mengubah kondisi hidup rakyat Mesir ketika itu dengan kebolehan menakwil mimpinya, apa pula relevansi kita?

Apakah kita relevan ?



No comments: