Thursday, January 26, 2017

MAAL QURAN






Sesetengah rakan mungkin sudah menulis wasiat untuk anak-anak mereka, tidak mengapalah. Kami masih di sini, di kerusi yang sama, yang spannya sudah makin menipis, menulis seputar isu-isu halaqah, kemurabbian, tadabur, tafsir, beramal dan berjihad dan sebagainya. Monolog dalaman.


***


Rupa-rupanya, penafsiran terbaik bagi satu-satu ayat Quran adalah ayat itu sendiri. Tidak hairanlah Rasulullah saw hanya membacakan ayat-ayat berkenaan kepada para sahabat, mereka yang ummiy langsung faham. Meskipun sahabat itu sudah berumur mencecah 80 lebih seperti Abu Quhafah yang memeluk islam setelah Fathul Mekah (Pembukaan Kota Mekah). Jika kita cuba menawarkan fikrah yang indah ini kepada seorang Pakcik yang sudah menuju usia emasnya, kita katakan itu tidak muntji. Pakcik sudah ‘immersed’ dengan fikrah islam yang difahaminya.


Sedangkan al-Quran berbicara dengan potongan-potongan ayatnya itu kepada semua jenis manusia, pelbagai latar usia, pekerjaan, budaya dan keimanan.


“Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu al-Kitab untuk manusia dengan al-haq..”
Az-Zumar:41


Maka sedarlah kita yang kononnya bercita-cita menjadi pembawa al-Quran, hamiilatul-Quran bahawa audience kita ada seluruh bangsa manusia, linnas. Ketinggian bahasa al-Quran itu sebenarnya mampu digarap oleh manusia, tidak kira siapapun mereka. Mungkin itulah pelajaran baharu untuk kami. Kerana akhirnya, kita hanyalah mubaligh, yang menyampaikan, tetapi yang mengajar dan memberi kefahaman adalah al-‘Alim Allah swt.


Tidaklah mengejut barangkali ketika membuat bacaan kembali, atau revisit Memoar Hasan al-Banna, kita dapati madrasah tarbiyah Hasan al-Banna pada awalnya berjaya menjinakkan hati pemuda-pemuda di Ismailia yang mungkin tidak berpelajaran tinggi. Ada yang kerjanya sebagai tukang kayu, pembaiki kasut, buruh-buruh kasar dan sebagainya. Setelah beberapa tempoh, mereka ini yang pernah hidup dalam kehinaan, menjadi semulia-mulia umat. Pelajaran mengkaji al-Quran, teks hadis dan sirah salafu-soleh akhirnya merubah mereka menjadi ‘alim, pandai berpidato dan mempunyai maruah diri yang tinggi sehingga mampu menggertak monsiur-monsiur dari Perancis yang waktu itu menduduki sebahagian bumi Mesir.


Ya, kerana Quran berbicara dengan mereka semua.

Bayangkan, seorang petani, pekebun kurma seperti Abu Thalhah r.a pun mampu memahami firman Allah swt yang berikut;


“Kamu tidak akan sampai kepada kebaikan sebelum kamu menginfaqkan sebahagian harta yang kamu cintai…”
(Ali-Imran :92)


Ketika kedengaran firman ini bergema, Abu Talhah sang pemilik kebun kurma di Madinah itu lantas menginfaqkan kebun kecintaannya. Sesungguhnya firman Allah swt telah berinteraksi dengan Abu Talhah, seorang pekebun. Jadi mengapa tidak ia mampu menawan hati penoreh-penoreh getah di tanah air ? Ataupun apa masalahnya jika Quran telah mengangkat binaan al-Banna sedemikian rupa?

Bukankah Allah swt sudah berfirman;


“Sesungguhnya al-Quran ini memberikan petunjuk kepada yang lebih lurus, (aqwam) …”
(Isra’ :9)


Jika berkelapangan, semaklah tafsiran Sayyid Qutb berkenaan ayat ini, berkenaan frasa ‘yang lebih lurus’, berkenaan perkataan aqwam. Ia mencakupi segala juzuk kehidupan. Tidak setakat hal-hal spiritual.


Lalu bagaimana halaqah-halaqah kita?


Kami tidak maksudkan kita perlu terjun ke ladang-ladang getah mahupun membuka lahan dakwah di rumah orang-orang tua. Di tangan kita adanya sebaik-baik generasi, iaitu pemuda. Cuma mungkin yang perlu diteliti dan diperhalusi adalah, bagaimana projek membangunkan al-Quran kita itu dalam halaqah-halaqah kita?

Semoga dakwah kembali subur.
Ku rasakan pensel sudah tidak berbekas.
Mungkin karbonnya sudah habis
Atau mata pensel sudah tumpul