Thursday, September 19, 2019

MENILAI HPU DENGAN RUH UKHUWAH ISLAMIYYAH



Kerjasama dan penyatuan sesama orang islam apatah lagi yang komited dengan islamnya dan mukmin adalah sangat dituntut tanpa khilaf.

Arahan kesatuan dan kerjasama sesama muslim ini yang bersifat syaarie begitu banyak. Nas (dalil) ini pula qatie (muktamad) secara thubutnya (authenticity) kerana dipetik dari al-Qur'an yang sampai kepada kita secara mutawatir.

Manakala larangan untuk umat Islam berpecah pula begitu banyak sekali. Cuma kita turut akur bahawa di sana ada juga ruang berbeza pandangan yang harus di aspek pemikiran.

Asasnya tetap, bersatu adalah lebih baik walaupun keadaan tidak memungkinkan ia berlaku pada kesemua aspek. Kaedah fiqh menyebut ;

 ما لا يدرك جله لا يترك كله
Apa yang tidak boleh dicapai semuanya, tidak ditinggalkan semuanya.


Ia adalah permulaan yang patut disokong dan didokong oleh setiap muslim yang jujur imannya dan meyakini bahawa izzah (kebanggaan) itu milik Allah, Rasul-Nya & orang-orang beriman serta meyakini bahawa hanya orang beriman yang akan menolong orang beriman yang lain dengan ikhlas tanpa kepentingan.

.. هُوَ ٱلَّذِيٓ أَيَّدَكَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِينَ

Dia lah yang menguatkanmu dengan pertolonganNya dan dengan (sokongan) orang-orang yang beriman.

-Sura Al-Anfal, Ayah 62

Apa yang berlaku dalam suasana politik tanah air kita merupakan satu sejarah yang tidak wajar dilupakan begitu sahaja. Kami menyambut baik usaha penyatuan ummah ini dengan harapan agar ia dilakukan dengan keikhlasan untuk kepentingan ummah.


Kami hanya mampu berdoa & berpegang pada apa yang terzahir & penilaian sebenarnya di serahkan kepada Pemilik Hati kita semua. Semoga usaha ini melonjak amal dakwah di Malaysia 🇲🇾 dan mempercepat jalan kemenangan.

Akhir kalam,

 والأخوة أخت الإيمان ، والتفرق أخو الكفر
"Ukhuwah adalah saudara iman, perpecahan adalah saudara kufur" - Hasan al-Banna


No comments: