Saturday, October 21, 2017

PEOPLE OVER INSTITUTION






Kadang-kadang apabila kita meneroka terlalu lama dan dalam (in depth) dalam bidang kewangan islam, terdetik juga perasaan bahawa system ini atau aturan satu cabang dalam kehidupan ini terlalu ideal. Seakan-akan sukar untuk menghidupkan teori-teori yang dikaji, yang diceramahkan dalam bilik-bilik kuliah dan yang menghiasi artikel jurnal ahli akademik sekalian. Misalannya, konsep perjanjian dalam proses menjayakan sesuatu urusniaga yang patuh syariah.


Apabila pinjaman mahupun loan tidak lagi diizinkan kerana unsur ribanya, maka operasi-operasi ini secara teknikal diubah menjadi jual beli. Ia menjadi masalah apabila urusan jual beli ini bukan sehala semata-mata, tetapi melalui beberapa peringkat. Sebagai contoh, seorang yang berhasrat untuk membeli sebuah kereta dengan pengedar yang sudah tentu tidak mempunyai cash yang mencukupi, kini tidak boleh sewenang-wenang pergi ke bank dan membuat pinjaman pembiayaan belian kereta.

Sebaliknya prosesnya menjadi seperti; 

1)      Pembeli menyatakan hasratnya untuk membeli kereta berkenaan kepada pihak bank

2)      Pihak bank bersetuju untuk ‘bantu’ belikan terlebih dahulu daripada pengedar dan kemudian menjual kepada pembeli dengan bayaran ansuran beserta mark-up . 
3)      Pembeli akan membeli dari pihak bank seperti yang dijanjikan setelah bank terlebih dahulu membeli dari pengedar. 


Dalam kes di atas, sekurang-kurangnya terdapat dua peringkat jual beli. Ini semata-mata dilakukan untuk mengelakkan jalan riba.



Namun perasankah kita, bahawa ada kelompongan dalam proses ini yang mungkin merugikan sesetengah pihak. Sebagai contoh, sekiranya step ketiga akhirnya tidak berlaku kerana pembeli mungkir janji. Bukankah bank akan bersedih atas urusniaga yang mengecewakan itu?


Betapa sebenarnya kita memerlukan bukan sahaja teori kewangan islam yang baik, tetapi kita perlukan juga orang-orang islam yang jujur dan tidak mungkir janji untuk menjayakan keseluruhan aturan hidup yang indah ini. Alangkah idealnya!


Perjanjian dalam menjayakan jual ini dalam dunia kewangan islam dijenamakan sebagai wa’d, mengambil term arabnya yang mungkin dengan itu menonjolkan ke’islam’annya. Mungkin!

Jadi, isu kebarangkalian berlakunya ketidakjujuran dalam pelaksanaan urusniaga ini telah menyebabkan para pakar berbincang panjang, apakah perjanjian ini mengikat si pemberi janji atau tidak. Kita beriman bahawa orang yang munkir janji menempuh azab di akhirat. Namun, sanggupkah entity bernama bank itu tunggu keuntungan di hari akhirat?


Wa’d atau unilateral promise merupakan suatu janji yang dibuat oleh satu pihak kepada pihak yang lain untuk melakukan sesuatu perkara. Para ulama berpendapat bahawa memenuhi janji adalah wajib dari segi agama, namun mereka masih mempunyai pandangan berbeza di dalam menentukan sama ada wa’d bersifat mengikat atau tidak. (Shofian 2008)


Akhirnya kita akur, di hadapan proses-proses ini bahawa, betapa pentingnya untuk mewujudkan Islamic man, orang islam yang mempunyai worldview islam, kerangka pemikiran islam yang dinamakan fikrah islam, sebelum kita duduk berhari-hari dalam seminar yang membosankan memikirkan pembangunan instrument dan institusi. Kerana jika pelaksana yakni modal insannya tidak cukup islam, janganlah diharapkan system ini menjanjikan kebahagiaan yang berpanjangan.

Namun, siapakah yang peduli akan pandangan kami yang hingusan ini.

No comments: