Tanah yang kering dan tandus ekoran
tiada air sebagai sumber hidupan, setelah menjadi tadahan hujan akan
menumbuhkan pokok-pokok dan akhirnya berubah menjadi semak dan hutan dengan
izin Allah SWT. Proses terbentuknya hutan ini telah dikaji dan diperjelas
dengan terperinci oleh pakar yang berkaitan, dalam konsep yang dinamakan
‘succession’[1].
Mana-mana tanah sekalipun, secara umum
akan menjadi subur dan tempat tumbuhnya tumbuhan yang beraneka jenis apabila
disirami air hujan. Ini merupakan satu fenomena yang kita sering lihat dekat
dengan kita. Sebagai tamsilan, apabila kawasan yang lapang di rumah kita
mengalami kekeringan kerana musim kemarau, akhirnya rerumput atau tumbuhan di
situ akan mati. Namun, apabila hujan mulai turun, rerumput mulai kembali
tumbuh.
Tanah yang dibiarkan subur dengan air
hujan, yang menumbuhkan hutan mempunyai manfaat yang banyak buat manusia secara
khususnya dan kepada ekosistem alam secara umumnya. Namun, perhutanan tidak
sama dengan pertanian. Apabila tanah dibiarkan ‘interaksi’ alamnya dengan air
hujan tanpa campur tangan petani atau orang yang menguruskan tanah itu, yang
terbentuk adalah hutan.
Tetapi apabila kejadian ini diurus
dengan betul, dikawal-selia oleh seseorang yang kita sebut sebagai petani,
tanah itu akan menjadi ladang pertanian yang sudah pasti manfaatnya jauh lebih
besar buat manusia. Petani akan menyediakan benih yang sesuai, mengawal sukatan
air, dan menyelia tanah supaya dapat mengeluarkan hasil yang diperlukan oleh
manusia. Kadangkala, para petani terpaksa mencabut tumbuhan yang tidak diingini
supaya tidak menganggu aktiviti pertanian yang dihajati.
Nah, inilah yang berlaku, antara
interaksi manusia dengan al-Qur’an.
Seseoang yang ingin berinteraksi dengan
al-Qur’an boleh mendapatkan sumber pelajaran dari pelbagai sudut dan bentuk
serta dengan siapa-pun. Insya Allah, interaksinya itu akan memanfaatkan dirinya
secara umum, akan menghidupkan hatinya dan menjadikan dia seorang muslim yang
lebih komited dengan suruhan-suruhan Allah SWT. Namun begitu, ia akan tumbuh
dengan pelajaran-pelajaran al-Qur’an bak hutan, memberi manfaat secara umum. Ia
tidak mampu menghasilkan ‘pertanian’. Untuk menjadikan diri kita dibentuk
dengan sempurna melalui al-Qur’an, kita perlukan methodolgy atau manhaj yang
betul. Termasuklah dalam methodolgy ini ialah ;
1) Interaksi yang bertahapan mengikut kesesuaian.
2) Interaksi yang mempunyai tujuan-tujuan yang terancang.
3) Interaksi yang diselia oleh seseorang yang berkelayakan.
4) Interaksi melalui sarana yang pelbagai dan bersesuaian.
5) Ada suasana yang membantu interaksinya
6) Ada seseorang yang mengenali dirinya dengan dekat untuk membantu interaksinya dengan al-Qur’an.
Kesemua ini tidak akan dapat dilakukan
sekiranya kita mendapatkan pelajaran al-Qur’an dari sekelian cara sama ada
melalui kuliah di masjid, Ceramah di YouTube dan lain-lain sumber yang kita
sendiri tidak jelas tahapan kita, tujuan-tujuan kita, tidak ada penyeliaan dan
paling penting tidak ada suasana yang membantu untuk kita beramal setelah
interaksi kita.
Namun, penulis tidak menafikan adanya
kebaikan-kebaikan melalui pelbagai cara kita mendapatkan pelajaran al-Qur’an
seperti tersenarai di atas terutamanya untuk peringkat individu. Cumanya, ia
tidak mampu memberikan lebih daripada itu.
Apabila para sahabat belajar interaksi
al-Qur’an dengan Rasulullah SAW, Rasulullah SAW bertindak seolah-olah sebagai
seorang ‘petani’. Setiap sahabat itu merupakan hasil tani, menjadi ‘pokok-pokok’
tertentu yang bermanfaat untuk masyarakat muslim secara keseluruhan, bukan
hanya manfaat peribadi masing-masing. Tidak hairanlah, al-Qur’an menyifatkan
mereka seperti tanam-tanaman;
مُحَمَّدٌ
رَسُولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ
بَيْنَهُمْ ۖ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ
وَرِضْوَانًا ۖ سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ۚ ذَٰلِكَ
مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ ۚ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ
شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ
الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ ۗ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
Muhammad
itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras
terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat
mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda
mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud.
Demikianlah
sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu
seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman
itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman
itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati
orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin).
Allah
menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di
antara mereka ampunan dan pahala yang besar
(Al-Fath :29)
(Al-Fath :29)
Inilah methodolgy ataupun manhaj
interaksi yang hilang dalam kalangan umat kita hari ini.
*Petikan buku Berinteraksi Dengan Quran [BDQ]
No comments:
Post a Comment