Sunday, December 16, 2018

THE NEXT DZULKARNAIN



Hero Yang Ditunggu

Agaknya yang boleh kita pelajari malam ni saat kita berdiri tekun di hadapan surah al-Kahfi sementara di sisi yang lain, kondisi dakwah yang begitu meruncing, ialah betapa kita menunggu munculnya al-akh seperti zulkarnain untuk membimbing angkatan duat...

Sebagaimana Dzulkarnain telah membimbing kaum yang ditemuinya dalam jaulah rabbani untuk memecah kebuntuan mereka.

قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا

Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا

Bawalah kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, ddia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya"...

***

Kita ibarat kaum berkenaan. Yang punyai angka kekuatan dan sumber untuk dimanfaatkan. Yang tidak ada adalah kepimpinan dan kesatuan.

Mari perhatikan apakah tindakan yang diambil oleh Dzulkarnain. Tidaklah terlalu luar biasa. Tidaklah keluar dari tabie dan kemampuan manusia. Beliau tidak menggunakan magic dan mantera-mantera silam. Sebaliknya dengan penuh lantang, terang dan yakin beliau mengajak umat yang tertindas itu memerah tenaga dan keringat, bekerja bersama-samanya.


Realiti kita dalam keluarga ikhwah yang terpencil dan kecil ini hampir sama. Cita-cita kita besar. Namun bahaya yang menanti umat kita juga cukup menggerunkan. Ditambah pula, kita yang sedikit ini disibukkan dengan fitnah alam maya dan ‘perang saudara’ yang tidak berkesudahan sehingga amal-amal asas kita berantakkan.


Siapakah akh mujahid yang ingin tampil membimbing angkatan duat untuk keluar dari fitnah persaudaraan yang berlaku hari ini? Siapakah akh yang sudi memunculkan diri sebagaimana munculnya Dzulkarnain yang akan menunjukkan jalan kepada umat yang bingung dengan realiti kehidupan mereka? Siapakah akh itu, yang akan melaungkan iqomah dan mengajak para amiliin yang ikhlas untuk bekerja bersama dalam barisan yang rapi dan cantik?

No comments: