Monday, May 2, 2016

INTERNSHIP-MENGUJI IMAN





"Im calling you from Petronas" Dan dia pun was like,  wow.  Asalnya main-main je.

"Oke,  carry on"

"This is to inform that you have been shortlisted to join Petronas internship programme. Please make yourself available for a chitchat session on this Thursday... "

"Oke. Insya Allah I can make it."

"Very well.  Later I will email you the details. Best of luck!"

Petronas kot.  Sape tak kenal.  And sape tak nak,  to be part of the giant company kat Malaysia ni.  Mula la sesi berangan.  Pakai baju smart dan bergaya. Tali name tag berlogo Petronas here and there.  And then berjalan keluar dari LRT KLCC,  terus naik escalator.  Mata mencari lobby Tower 1. Dan kelihatan golongan executive  keluar masuk.  Touch the access card. Passed dan walk through.


Hello jauh betul. Padahal baru latihan industry and it's not even confirmed pon!  Baru skit pintu dunia,  kemewahan,  gaya dan elit dibukakan,  dah cair. Dah tergoda.  Dah terberangan.  Belum lagi bila dah confirmed  nanti.  Bila gaji berangka 5 atau 6 masuk dalam accounts.  Bila attend functions yang tah pape. Bila dapat ticket melancong pakej business.  Dan sebagainya!


---

"And we need you sometimes to going back quite late,  sure that is ok? "

"Even for the intern? "

"Yes.  Even for the intern. You know,  the working environment in Petronas is very intense and especially in this department. Too many things to do"

Dan tiba-tiba,  dah kalau hari-hari balik malam,  lewat malam,  bila nak halaqah nye?  Bila nak bawa halaqah nye?  Bila nak ziarah  nye? Bile nak muayashah?  Bila nak meetings?   Bila nk terima jemputan mengisi nye?  Bile?

Alhamdulillah terfikir juga.

"I'm not really sure about that.  Usually I'm quite busy at night.. " Halaqah bro!  If dia boleh je terus terang. It's about making the choices after all.

"I see.  If you don't mind sharing what makes you busy? " Err.

"Actually I have kind of tutoring sessions for a number students" haha.  Tilawah,  tadabur,  baca seerah,  kaji fiqh dakwah,  bukan ke semua tu tutorial?

"Oh.  And why?  For extra income? "

"Yaa... kind of.  You know the economics situation is now very challenging" income untuk akhirat yang mana no one knows how the economy works.  The system.

"Perhaps you can do your tutoring during the weekends? " Eh dorang  ni memang interested sangat dengan dia ni.

"I think I can make it possible" Bang!!  Macam dah terjerat.  Tergoda!
Balik lambat. Datang halaqah lambat.  Should be ok je.  Murabbi faham.  Mutarabbi faham.  Ikhwah faham.  Cuma mungkin dia la yang tak faham-faham!

---


Imam Maghrib baca part awal Surah Ali Imran malam tu.  Best.  Basah!  cerita tentang imratul Imran yang menazarkan kandungannya. Yang mana Allah telah menerima nazar tersebut dan menamakan kelahiran beliau sebagai Maryam.

Kemudian ayat-ayat yang dibaca move to the scene di mana  Zakariya yang diamanahkan menjaga Maryam. In repeated occasions,  Zakariya dapati di sisi Maryam,  dalam mihrab,  tempat dia beribadah adanya makanan. Sehingga dengan kehairanan,  Zakariya  bertanya,

"Ya Maryam,  annalaki haadza, mana kau dapat ni? "
Dia berkata,

"Hua min indillah,  ini semua dari sisi Allah,  Allah memberi rezeki tanpa hisab"


Dush.  Langsung dia terasa.  Seoalah-olah dia hadir di mihrab itu.  Seoalah-olah mendengar dialog itu.  Seolah-olah jawapan itu tepat menegrnya. Tidak lain ia teguran Ilahi. Untuk membimbingnya dan menguji dia.

Kita ceritakan kisah akh kita ini. Kerana di sana ada sentuhan-sentuhannya.

"This is Edika from Petronas. Please call me asap.  Urgent. "

"Err.  I think the position does not suit me. I have problems going back late.  Thanks for the offer and chance"

"Ok. Best of luck then"

And that's it. Semudah itu. Dan dia rasa tenang. Kerana Allah memberi rezeki tanpa hisab. Soal rezeki ni memang mencabar iman,  kadang-kadang.  Kerana ikhwah kita banyak yang diuji.
Sehingga yang dahulu selalu rajin menghulur infaq pun tidak lagi begitu. Sehingga yang asalnya berbusiness untuk dakwah lalu akhirnya tenggelam dalam timbunan wang. Sehingga mesej-mesejnya,  kata-katanya,  profile media social nye dan sebagainya reflects business dia.

Kalau dulu jumpa orang;

"Nak halaqah? "


Tetapi kini tidak lagi, instead;

"Jom bertukar ke ton excel? "

Akh yang satu sering menasihati kita akan hal ini. Dalam satu kesempatan yang sangat berharga. Nasihatnya itu membuatkan kami benar-benar mencintainya kerana Allah.


"Kita seronok bila berbincang pasal duit, busines, ekonomi etc. Harap perbincangan dakwah kita juga seronok dan rancak seperti ini. Dan ingatlah pada saat kita perlu tinggalkan semua perusahaan ini untuk dakwah, mampukah kita mencontohi Abu Bakr as siddiq atau perusahaan ini menyebabkan kita bakal memilih untuk tinggal di belakang? "

Subhanallah! Terima kasih akh!


----

Sedutan Sentuhan al-Akh II
Boleh di dapati di PBAKL dengan rege special ^^

1 comment:

Isyraf Imrani said...

Teruskan menulis akhi :)

Moga kita sama2 dapat jadi seperti Abu Bakr.