Shariah
dalam Islam adalah hukum. Bagi sesiapa yang belajar usul fiqh, kita akan dapat
tahu bahawa tujuan syariat ini dikuatkuasakan untuk cater beberapa objektif
(maqasid) yang dibahagikan kepada tiga benda; dharuriyat(essentials), hajjiyat(complementary)
dan tahsiniyyat(embellishments).
Yang paling
utama atau menjadi keperluan adalah untuk menjaga perkara dharuriyat yang
elemennya ada lima; agama, nyawa, nasab keturunan, akal dan harta. Kesimpulannya,
kesemua shariat dalam Islam bertujuan melindungi dan menjaga kelima-lima
perkara utama ini, dan jauh sekali sebenarnya untuk membebankan manusia.
Dapat disimpulkan
juga, syariat tidak patut hanya dibincangkan dalam lingkungan halal haram,
Islam bukan diturunkan kepada manusia sekadar untuk tahu yang ini halal, atau
yang ini haram, bahkan untuk membawa rahmat yang jauh lebih utama dari itu.
Maka,
jangan kita larut bergaduh soal halal haram sehingga sudah hilang kebahagian
beragama.
---
Sesuatu yang
kosong perlu diisi. Begitu juga dengan jiwa. Manusia yang jiwanya kosong, akan
tidak rasa tenang. Maka, mereka cenderung mencuba dengan pelbagai cara untuk
mengisi kekosongan itu, agar ia aman dan tenang. Cara-cara ini mestilah sesuatu
yang kena dengan fitrah jiwa manusia.
Ada di antara
manusia mengisi kekosongan tersebut dengan mencari kasih sayang manusia lain. Maka
wujudlah hubungan sama ada yang halal atau haram dengan manusia, berlainan
jantina, kerana sememangnya fitrah manusia suka kepada yang berlawanan jantina.
Ada yang
mengisi kekosongan itu dengan pendekatan material. Menghabiskan wang ringgit
setelah penat bekerja membeli barangan kesukaan. Ada yang berasa tenang memiliki
rumah besar, kereta besar, motor besar, rantai-rantai dan perhiasan perhiasan
berupa emas, wangi-wangian dan sebagainya.
Ada yang
cuba mengisi kekosongan ini dengan menyibukkan diri dengan profession
masing-masing. Yang bekerja sebagai petani, diisi jiwa mereka dengan kerja
kerja pertanian. Yang bekerja di pejabat, jiwa dan hidupnya didekasi kepada
tugas tugas di pejabat. Yang bergelar pelajar, mereka mencari ketenangan dengan
berlumba lumba dalam mencari ilmu dan merebut gred gred cemerlang dalam
peperiksaan.
Pendekatan ini
dinyatakan dalam Quran, dan memangnya menjadi tarikan dan kesukaan insan;
“Dijadikan indah pada
manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu; wanita-wanita, anak-anak,
harta yang banyak dari jenis emas dan perak, kuda pilihan, binatang-binatang
ternak dan sawah ladang….”
Ali ‘Imran:14
Namun,
Entah mengapa,
setelah memiliki kesemua ini, ketengan masih belum hadhir. Sekalipun ia hadhir,
ia tidak tahan lama. Manusia penat dengan cara-cara di atas. Lalu mereka
mencari alternative.
Persoalannya,
adakah Islam tidak mampu menawarkan ketenangan?
Bukankah fitrah
manusia mesti beragama, maka patutnya Islam sendiri menawarkan solusi bagi menenangkan
jiwa jiwa yang kekosongan ini. Bahkan, Islam sendiri yang kata dasarnya
bermaksud sejahtera, sepatutnya lebih lebih lagi ada jawapan dan jalan keluar
kepada jiwa yang kosong dan tidak tenang ini.
Mutakhir ini,
sudah menjadi fenomena kita lihat orang ramai terutama di Malaysia mula kembali
kepada Islam, mula yakin bahawa pada Islam itulah adanya jawapan kepada ketenangan
yang dicari. Manusia mula mendekati apa-apa sahaja yang ada ciri Islam, baik
sekadar nama mahupun ada ruh Islam untuk mencari as sakinah.
Dalam al
Quran ada beberapa tempat yang menceritakan tentang sakinah, atau ketenangan. Kebanyakan
atau hampir kesemua tempat yang bercerita tentang sakinah, melibatkan situasi
getir dan gawat dalam usaha mengembangkan risalah Islam. Antaranya semasa dalam
situasi perang untuk memastikan ekstentesi dakwah. Antaranya semasa perisitiwa
getir berhadapan dengan orang kafir yang menentang dakwah ini.
“Kemudian
Allah menurunkan sakinah (ketenangan) kepada RasulNya dan kepada orang-orang
beriman, dan Allah menurunkan bala tenteranya yang kamu tiada melihatnya…”
(At Taubah:26)
“Dialah
yang menurunkan sakinah (ketengan) ke dalam hati orang-orang mukmin supaya
keimanan mereka bertambah di samping keimanan (yang telah ada)..”
(Al Fath:4)
“Jangan
kamu berduka cita, sesungguhnya Allah bersama kita. Maka Allah menurunkan
sakinah (ketenangan) kepada (Muhammad) dan memnantunya dengan tentera yang kamu
tidak melihatnya….”
(At
Taubah:40)
“Ketika
orang kafir menanamkan dalam hati mereka kesombongan yakni kesombingan
jahiliyyah lalu Allah menurunkan sakinah (ketenanga) kepada RasulNya dan kepada
orang mukmin….”
(Al
Fath:26)
Daripada
ayat ayat di atas, ada persamaan persamaan yang boleh kita ambil pelajaran. Pertamanya
sakinah atau ketengan jiwa itu diturunkan oleh Allah. Keduanya sakinah ini
diperoleh oleh orang mukmin semasa berada dalam situasi sukar dalam misi
menegakkan shahadah al haq masing-masing.
Maka,
inilah dia solusi untuk mendapatkan ketenangan jiwa yang Islam tawarkan. Dakwah
adalah kunci ketenangan. Mujahadah berhadapan tentangan dalam melaksanakan misi
dakwah merupakan kunci untuk meraih ketengan daripada Allah s.w.t.
Malangnya,
syarat ini sangat susah. Orang kita mana ada masa untuk semua itu. Kita tidak ada
masa untuk melibatkan diri dengan dakwah segala bagai ini. Komitmen dunia kita
banyak. Cara itu terlalu islami, terlalu syadid. Tidak sesuai dengan profession
masing-masing.
Lalu kita
carilah pengisian jiwa lain, yang tampak islam, dan yang cepat kesan
ketenangannya meskipun tidak tahan lama. Instant peace. Jalan lainnya? Mereka
isilah jiwa yang kosong itu dengan majlis zikir dan qasidah, yang dihadhiri
oleh ribuan jiwa yang mempunyai tujuan dan matlamat yang sama.
Cara ini
lebih mudah. Ketenangan yang membawa impak maksima. Jiwa rasa aman dan selamat
di majlis majlis ini, seolah-olah sudah berada di syurga.
Yang kurangya,
tidaklah mereka rasai ketenangan yang sama dirasai oleh para Rasul dan orang
orang beriman yang melalui hari hari sukar melaksanakan misi dakwah.
Terpulanglah
kepada anda, yang mana pilihan anda?
Bagi para
du’at, saya rasa (rasa je), anda tahu yang mana pilihan yang sesuai dengan
status duat, sesuai dengan slogan slogan untuk menghidupkan dakwah manhaj
Nubuwah yang dilaungkan dalam sesi sesi halaqah dan daurah.
Renungkanlah
saudaraku,
Ps : Saya
tidak berbicara tentang salah atau tidak, sesat atau tidak, kerana seperti di
awal entry saya katakan, bukan semua isu dalam agama ini perlu dibincangkan
seputar halal atau haram.
Ps: Ya. Saya
belajar Usul Fiqh. Menghadiri kuliah Usul Fiqh.
Ps: Ini
sekadar pendapat, yang masih terbuka luas ruang untuk perbincangan dan penambahbaikan.
5 comments:
setuju. ehh?
terlau banyak yang perlu ditimbang tara. fuhh!
Ya. terlalu. :)
dan agak sensitif
agak pelik bila ada orang yang sesuka hati menjatuhkan hukum sesuatu perkara. berpegang kepada satu dalil tanpa mengkaji dalil2 yang lain.
nice sharing.
bagi sy, kita perlu berbalik kpd priority dan realiti. keutamaan skg ialah dakwah yg muntij. para du'at seharusnya meraikan apa sahaja bentuk dakwah yg dijalankan dan mengelakkan utk menghukum. yg penting kerja kita (dakwah dan tarbiyah) yg kena betul2 jalan. wallahualam.
Nastaghfirullah
Post a Comment