Friday, April 19, 2019

UKHRIJAT LINNAS





كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ

Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
(Ali Imran : 110)


Ayat di atas merupakan salah satu ayat yang sering didendangkan dalam program tarbiyah kita. Abang-abang murabbi sehingga ada ketika menyuruh adik-adik yang datang ke program program tarbiyah hujung minggu menghafal ayat ini. Hafalan mereka disemak sebelum mereka menaiki kereta dan dihantar pulang ke kolej kediaman masing-masing. Indah bukan suasana itu. Kita keluar berhujung minggu semata-mata untuk memahami dan menghafal sepotong ayat Qur'an, supaya ayat ayat Qur'an benar melekat dan tersibghah dalam pribadi kita.

Akan tetapi kita hari ini telah melakukan sesuatu yang pelik. Kita katakan cara ini sudah tidak berkesan. Mengajak adik-adik zaman millenium keluar di hujung minggu untuk hadir ke program tarbiyah adalah sesuatu yang mustahil kerana mereka lebih selesa berada di bilik-bilik mereka bersama gajet-gajet. Sedangkan pada suatu ketika, abang-abang telah mampu mengeluarkan kita dari bilik-bilik asrama kita juga. Al-Qur’an yang sama telah menjadi tools merubah manusia, yang digunakan oleh Rasulullah sehingga sampai ke generasi abang-abang murabbi kita merentas masa dan zaman, lebih puluh ratusan tahun. Tiba-tiba pada tahun kita membina dan mentajmik, kita katakan adik-adik sekarang sudah lain. Apa kita ingat sepanjang puluh ratusan tahun sebelum kita, manusia itu sama sahaja tidak berubah?


Sekali kita renung sudah pasti ayat ini sudah membuat deskripsi tentang sahabat Rasulullah saw. Allah swt memulakan ayat ini dengan menyebut kuntum, كُنْتُمْ yang bermaksud kalian semua telah menjadi. ia memberi satu isyarat, sebelum ini mereka berada dalam satu keadaan yang lain, dan kini mereka berada dalam keadaan yang lain. Dan perubahan itu telahpun berlaku, kerana itu digunakan perkataan kuntum yang merupakan bentuk past tense, atau perbuatan yang telah lepas. Telah pun terjadi. Allah telah memuji mereka dengan memberi gelaran khair ummat, sebaik-baik umat atau umat yang terbaik.


Inilah kesan perubahan yang telah berlaku kepadda mereka. Sesuailah ayat ini turun di tahun tahun di Madinah, setelah mereka semua melalui fasa pembentukan peribadi yang lama dan dalam di tahun-tahun awal Makkiyah sehingga ditempa pula dengan tarbiyah jihadiyah di Madinah. Kini terbukti mereka telah menjadi yang terbaik. 

Ia suatu gelaran yang mengharukan hati. Pertama kerana gelaran itu sendiri. Namun lebih besar dari itu ialah kerana entiti yang memberi gelaran itu iaitu Allah swt. Ia jauh lebih besar dari gelaran itu. kita tidak kisah apakah bentuk gelaran, tetapi siapa yang memberi gelaran itu yang memberi nilai tambah. Sebab itu gelaran doktor falsafah tidak bermakna jika ia dibeli dan diberikan oleh institusi pendidikan yang tidak diiktiraf.


Belum kita pernah mendengar pada ayat-ayat sebelum ini Allah swt memuji golongan sahabat ini terutamanya dengan ungkapan yang indah dan mahal ini. Ternyata ia hanya digunakan sekali sahaja dalam al-Qur’an, satu gelaran yang eksklusif. Ia membuatkan generasi kita yang datang kemudian yang membaca ini, merasa cemburu dan lebih dari itu tertanya-tanya, atas dasar apa mereka diberi gelaran ini?


Kata Sayyid Qutb rahimahullah ketika menafsirkan ayat ini, “Ayat ini meletakkan tanggungjwab yang sangat berat di atas bahu kaum muslimin sambil memuliakan mereka dan mengangkat kedudukan mereka ke suatu kedudukan yang unik dan istimewa yang tidak dicapai oleh mana-mana manusia lain..”[1]


Sambung beliau lagi, “pengungkapan dengan kata-kata ukhrijat (dilahirkan/dikeluarkan) iaitu dengan kata-kata bina majhul merupakan satu ungkapan yang menarik perhatian. Ia membayangkan tangan pentadbir yang lemah lembut yang melahirkan umat ini dengan penuh hebat dan menolaknya keluar ke alam kenyataan..”


Kalam Sayyid Qutb ini pula membuka minda kita dalam memahami ayat ini dengan lebih mendalam. Daripada pangkal ayat dan gelaran ekslusif tadi, kita beralih pada perkataan ukhrijat yang bermaksud dilahirkan atau dikeluarkan. Ia adalah ungkapan bina majhul, yakni satu perbuatan dalam bentuk pasif yang tidak diketahui pelakunya. Maksudnya? Maksudnya, umat yang terbaik ini bukan suatu gelaran semata-mata, tetapi mereka telah dilahirkan ataupun dikeluarkan, setelah melalui satu proses. 

Tetapi anehnya, dengan menggunakan ungkapan ukhrijat, tidak dinyatakan, siapakah entiti yang melahirkan dan mengeluarkan mereka itu? Pelakunya dirahsiakan.


Ada beberapa ibrah kenapa si pelaku dirahsiakan. Pertamanya supaya kita tidak memberi perhatian kepada pelaku, tetapi memberi tumpuan kepada proses ukhrijat, iaitu proses membentuk, mentakwin dan akhirnya mengeluarkan umat yang terbaik ini. Keduanya, pelaku merupakan satu entiti yang cukup ma’ruf. Dari satu sisi, sudah tentu lahirnya mereka ini dengan kehendak dan izin Allah swt. Dari sisi lain, mereka telah lahir dibentuk dengan tenaga tangan Rasulullah yang telah memilah-milah antara sekelian banyak manusia dan mentarbiyah mereka. Namun, si pelaku tidak diberi kredit, kerana ia telahpun mendapat ganjaran di sisi Allag swt.


Yang penting adalah, pada ungkapan ukhrijat itu tergambar satu usaha untuk mengeluarkan kelompok yang terbaik ini. Mereka seakan berada dalam satu bekas, kemudian yang terbaik dari bekas itu diambil dengan penuh kekuatan dan kesungguhan. Mereka ditarbiyah dengan jitu dan unggul. Itulah yang kita pelajari dari ungkapan ukhrijat. Ternyata itulah para sahabat. Mereka merupakan satu kelompok manusia yang telah diambil dan dipilih dengan takdir Allah swt dari sekalian manusia yang lain. Adakah mereka terdiri dari bilangan yang ramai? Ternyata tidak. Yang akhirnya dilahirkan dan dikeluarkan ini hanyalah beberapa peratus dari lautan manusia dia Mekah dan Madinah ketika itu.


Kefahaman in menambahkah lagi rasa istimewa kepada golongan khair ummah ini. Rasa cemburu kian membuak-buak. Sekarang masanya untuk kita melihat kepada realiti. Sudah tentu ayat ini terbentang di hadapan kita bukan sekadar untuk kita kekaguman semata-mata atau sakit hati kecemburuan semata-mata. Tetapi di sana ada petunjuk-petunjuk lain.


Iaitu isyarat bahawa proses ukhrijat tadi boleh diulang cetak.


Itulah ikhwah yang sedang kita usahakan. Mencetak diri kita dan manusia-manusia dengan sehampir mungkin meneladani usaha dakwah dan tarbiyah ar-Rasul agar lahir kembali dari usaha ini kelompok manusia yang digelar khair ummah. Sekalipun kita tidak mampu membidik anak panah tepat pada sasaran jantungnya, yang paling hampir ke situ pun sudah memadai.


Dan ternyata, hari ini sebahagian dari kita telahpun merasakan tanpa sedar bagaimana proses ukhrijat itu telah berlaku ke atas diri kita. Tidak kisahlah siapan pun pelakunya. Namun takdir Allah telah menetapkan yang berada di hadapan ayat-ayat ini adalah kita, bukannya orang lain. Bukankah ini sebahagian dari perjalanan menuju lahirnya khair ummah?


Kita tidak bermaksud untuk berlebihan memuji diri sendiri tetapi. Tetapi marilah kita peluk dengan erat jalan dakwah dan tarbiyah ini.

Masih ada perbincangan yang perlu kita bereskan juga menyangkut ayat tadi, iaitu untuk siapa khair ummah ini dibentuk dan diwujudkan? Dan apakaha ciri-ciri mereka? Selebihnya, anda renunglah sendiri dengan telus dan penghisaban yang berat ke atas dirimu akhi...


.



[1] Fi Zilal Qur’an, Surah Ali imran

No comments: