Tuesday, May 24, 2016

IMAN TIDAK MANIS?





“Ada sorang akhwat duk dekat Punak. Airport terdekat adalah Tawau atau Lahad Datu which is sejam perjalanan. Untuk usrah akan drive ke airport Tawau lepas kerja, ambil flight ke Kota Kinabalu (sejam) dan usrah start pukul 12 malam. Esok pagi amik flight awal pagi dari KK ke Tawau dan terus drive ke Punak untuk kerja, dan ukhti ni….bever missed usrah setiap minggu..”


Lama kami cuba fahami mesej yang singgah pada aplikasi Telegram ni. Cuba nak fahami atau cuba nak terima suatu tulisan yang berbunyi agak fantasi. Entahlah. Patutlah kita sering tertanya-tanya,


“Macam mana nak rasa manisnya iman?”



Sedangkan kita masih tidur atas tilam empuk. Bawah bayu aircond. Di musim panas el nino ni, kita tidur di kelilingi dua atau tiga stand fan. Kita masih minum jus buah- buahan yang kadang-kadang boleh mencecah 4 5 ringgit. Kita makan lebih tiga kali sehari, bukan makan bila perlu tetapi makan bila tiba waktu makan. Kita tidur awal bila tiada urusan pada belah malamnya, kemudin bangkit dua tiga minit sebelum subuh untuk sekadar sempat memberus gigi….kemudian kita ulangi persoalan ini dalam halaqah memeriksa iman itu..


“Macam mana nak rasa manisnya  iman?”



---


“Sorang tu duduk dekat Lawas, drive ke KK tiga jam one way, untuk usrah setiap minggu.”
Again cerita akhowat. Cerita kaum Hawa.


Pointnya, adakah kena jadi akhowat dahulu? Huhu. Bukan jantina isunya di sini. Tetapi siapa yang bermujahadah untuk mencari keridhaan Allah, Allah akan buka, tunjukkan jalan-jalan menunjuNya kepada mereka ini.

1 comment:

ghuraba' said...

yeahhhh. alhamdulillah myb akhowat yg kat Lawas tu sy penah jumpa. andddd yes. she really osem! i really miss her! sobsss