Dalam al
Quran, ada banyak surah yang dinamakan sempena golongan-golongan tertentu. Dan
pasti mesej dalam surah-surah ini ada kaitan dengan golongan berkenaan.
Contohnya, ada surah yang dinamakan dengan An Nisa’ yakni perempuan. Maka para
pempuan sangat wajar untuk mendalami isi kandungan surah ini.
Ada pula
surah yang dinamakan dengan Al Mu’minum yakni orang-orang yang beriman. Bagi
mereka yang merasakan tergolong dalam golongan ini, sangat perlu untuk
mengambil perhatian dalam surah ini. Lain-lainnya, ada surah yang dinamakan
dengan An Naas yakni manusia, Al Munafiquun yakni orang-orang yang munafik dan
banyak lagi.
Hari ini
saya ingin berkongsi petikan tafsir dari tafsir Fi Zilali Quran tentang surah
Al Humazah yang bermaksud pengumpat. Bagi siapa yang terasa sering berada dalam
golongan ini hendaklah memerhati surah ini, ataupun bagi siapa yang tidak mahu
terjebak dalam kegiatan pengumpatan juga wajar mengambil pengajaran daripada
surah ini.
-------------------------
Dengan nama Allah Yang
Maha Penyayang lagi Maha Pengasih
Kecelakaan itu adalah
disediakan untuk setiap pengumpat dan pencaci.
Yang giat mengumpul harta dan menghitungkan jumlahnya.
Ia menyangka harta kekayaannya dapat mengekalkannya.
Sama sekali tidak begitu, bahkan ia akan dilontarkan ke dalam Neraka Hutamah yang meleburkan segala-galanya.
Yang giat mengumpul harta dan menghitungkan jumlahnya.
Ia menyangka harta kekayaannya dapat mengekalkannya.
Sama sekali tidak begitu, bahkan ia akan dilontarkan ke dalam Neraka Hutamah yang meleburkan segala-galanya.
Dan tahukah engkau
apakah Neraka Hutamah itu?
Itulah api ciptaan Allah yang dinyalakan berkobar-kobar.
Yang menjulang ke atas segala hati (penghuni-penghuninya).
Sesungguhnya (pintu) neraka ditutupkan ke atas mereka.
Sedangkan mereka terikat pada tiang-tiang yang panjang.
Itulah api ciptaan Allah yang dinyalakan berkobar-kobar.
Yang menjulang ke atas segala hati (penghuni-penghuninya).
Sesungguhnya (pintu) neraka ditutupkan ke atas mereka.
Sedangkan mereka terikat pada tiang-tiang yang panjang.
(Al Humazah)
Surah ini
menyangkan satu gambaran yang berlaku dalam kehidupan dakwah dalam peringkat
perkembangan yang pertama. Di samping itu, gambaran ini juga merupakan satu contoh
yang berulang-ulang dalam setiap masyarakat, iaiut gambaran manusia hina yang
berjiwa kecil, yang dikurniakan harta kekayaan lalu seluruh jiwanya terkongkong
kepada kekayaan itu.
Ia merasa
harta kekayaan itu nilai tertinggi dalam kehidupan, iaitu nilai yang menjadikan
seluruh nilai-nilai dan seluruh kehormatan-kehormatan yang lain kelihatan kecil
dan rendah belaka dihadapannya. Ia merasa selama memiliki harta kekayaan
bererti ia memiliki kehormatan-kehormatan manusia semuanya.
Ia mengira
harta kekayaan itulah Tuhan yang Berkuasa yang boleh membuat segala apa sahaja
sehingga sanggup menolak maut, mengekalkan hidupnya, menolak qada’ Allah,
hisabNya dan balasanNya jika dalam fikirannya pernah terlintas persoalan hisab
dan balasan Allah, kerana itu ia tergila-gila mengumpulkan harta kekayaan dan
merasa begitu lazat menghitung jumlahnya.
Dan
terbongkaslah dalam hainya keinginan-keinginan yang jahat iaitu keinginan
memandang rendah dan hina terhadap kehormatan manusia lain yang menjadikan
mereka sasaran umpat-cela dan caci-makinya. Ia menghina dan mengejek mereka
dengan lidahnya, dengan gerak-gerinya dan dengan mengajuk gerak-gerik dan suara
mereka dan memperkecil sifat-sifat mereka dengan kata-kata dan isyarat yang
menghinakan.
Inilah
gambaran jiwa yang hina yang tandus dari akhlak dan iman. Sebagai agama yang
memperjuangkan akhlak yang luhur, Islam bencikan gambaran jiwa yang rendah itu,
kerana itu ia melarang perbuatan ejek-mengejek dan hina-menghina di
berbagai-bagai tempat dalam al Quran, tetapi dalam surah ini perbuatan itu
disebut dengan celaan yang teruk dan diancam dengan balasan-balasan yang
dahsyat.
Ini
menyarankan bahawa perbuatan ini benar-benar dilakukan oleh sesetengah kaum
musyrikin terhadap Nabi s.a.w kerana itu Allah menjawab perbuatan mereka dalam
bentuk herdikan, bentakan dan ancaman yang menakutkan.
Ancaman itu
datang dalam bentuk menayangkan satu pandangan di hari Qiamat yang
menggambarkan keseksaan dan keazaban tubuh dan jiwa, juga menggambarkan
kedahsyatan neraka lahir dab batin. Di sini dapat diperhatikan adanya
persesuaian di antara kesalahan dengan cara keseksaan dan dengan suasana
balasan.
Gambaran si
pengumpat dan si pencaci yang sentiasa mengejek-ejek, mencaci dan
mempersendakan manusia dan kehormatan mereka juga asyik mengumpul harta
kekayaan dan merasakan data menjamin hidup kekal, gambaran manusia yang angkuh,
yang bertabiat pengejek, pencaci dan merasa kuat dengan harta kekayaan ini
dipadankan dengan gambaran manusia yang terbuang dan terhumban ke dalam Neraka
Hutamah yang mengancur-leburkan segala sesuatu termasuk kesombongan dan
ketakburan.
--------------------------
Saya tidak
dapat teruskan…
No comments:
Post a Comment