Friday, January 23, 2015

MENGURUSKAN LOGAM





 Penulis Lapar


Menyelusuri Surah Yusuf buat sekelian kalinya tidak pernah gagal membuatkan kita stumble upon this unfathomable chapter of the Holy Quran. Lihatlah, betapa keterpakuan itu hanya terungkap dalam bahasa asing. Ish. Layaklah Allah swt mengiktiraf kisah Nabi Yusuf as yang terpahat abadi dalam surah ini sebagai kisah terbaik, ahsanal qasas.

Nabi saw pernah bersabda dalam satu hadis yang panjang, yang potonganya adalah;


“Manusia itu seperti logam. Terpilihnya mereka semasa jahiliyah, terpilih mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”


Mari kita renungkan hadis ini dengan suluhan Surah Yusuf, insya Allah.

Secara zhohirnya dan yang mampu kita renungkan dengan kemampuan akal yang terbatas ini, Nabi Yusuf as sebagaimana yang diceritakan dalam surah ini mempunyai dua jenis kelogaman, keistimewaan yang ketara iaitu wajah yang tampan dan kebolehan mentakwil mimpi. Kedua-dua kurniaan Allah swt ke atas nabiNya itu boleh dimanfaatkan untuk membantu memperjuangkan Islam.

Hatta di zaman bila pun, rupa paras yang menawan dan kemampuan mentakwil mimpi ini boleh jadi satu asset yang berguna untuk angkatan dakwah dan Islam secara amnya. Pun begitu, dalam surah ini Allah swt mengajari kita bahawa keistimewaan dan kelebihan kita itu ada potensi untuk dimanfaatkan, tetapi belum tentu ia benar-benar bermanfaat.

Sebab itu, dari satu sudut jika hendak didiskusikan,

Ketampanan Nabi Yusuf meskipun pada asalnya kita lihat sebagai satu asset penting tetapi dalam kisahnya ini seakan ketampanan itu suatu beban bahkan yang akhirnya menghantarkan baginda ke penjara.  Seolahnya, Nabi Yusuf tidak mampu menguruskan kelebihannya itu, sehingga ia mengundang fitnah yang di luar kawalan baginda lalu baginda berdoa;


“Telah berkata (Yusuf), ‘Wahai Tuhanku! Penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka. Jika aku tidak Engkau hindarkan daripada tipudaya mereka, necaya aku akan cenderung dan tentu aku akan termasuk orang yang bodoh”

(Yusuf:33)


Sudah pasti jika dilihat dari sudut yang lain, ada signifikannya tersendiri kenapa Allah swt mentakdirkan baginda memiliki wajah yang tampan sedemikian yang mana sisi-sisi lain itu bukanlah menjadi perhatian kita kali ini.

On the other hand, kelebihan atau kebolehan baginda mentakwil mimpi pula telah menjadi asset yang sangat bermanfaat dalam perjalanan hidup baginda yang penuh liku itu. Daripada mulanya baginda mentakwil dengan tepat mimpi rakan-rakan sepenjaranya sehingga baginda mentakwil mimpi diraja Mesir yang natijah akhirnya kebolehan itu mengangkat baginda ke pangkat yang tinggi di Kota Mesir ketika itu.

Hanya dengan satu kebolehan, ia mengubah perjalanan hidup seorang Nabi dengan begitu ketara, sudah pasti dengan izin Allah swt. Terselit dalam kisah ini elemen-elemen akidah jika kita sama-sama dapat renungkan dua ayat ini;


“Dia (Yusuf) berkata, ‘Jadikanlah aku bendaharawan negeri, kerana sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga dan berpengetahuan”
 (Yusuf:55)


Dan demikianlah Kami memberi kedudukan kepada Yusuf di negeri ini…”
(Yusuf:56)

Lihatlah betapa indahnya mesej ketahuidan ini disampaikan. Nabi Yusuf meminta daripada si pembesar Mesir kedudukan sebagai ‘menteri kewangan’ tetapi perkataan ‘Kami’ pada permulaan ayat berikutnya mengajar kita bahawa Allah swt lah yang mengangkat atau menjatuhkan kedudukan kita. Subhanallah!


Saudaraku,

Begitulah di jalan dakwah, kadang-kadang kita merenung dan mencongak diri sendiri lalu bertanya, “Kenapa aku tidak dikurniakan kelebihan sebagaimana orang lain?”

Kenapa kita tiada kemampuan petah berbicara, pandai mengurus program tarbiyah, mempunyai wajah yang menawan, pemidato yang hebat, penulis yang profilik dan pelbagai jenis kelebihan yang menjadi nilai tambah bagi seorang duat.

Sebenarnya surah ini mengajar kita, cukuplah dengan apa yang kita ada.

Bahkan mungkin kelebihan yang tidak tersisa pada kita itu Allah swt ‘sengaja’ tidak kurniakan kepada kita kerana mungkin kita tidak mampu pun untuk menguruskannya dan memanfaatkannya. Sebagaimana ketampanan Yusuf yang pada masa kasar kita sepatutnya menjadi added value tetapi sebaliknya yang berlaku.


Jika satu kebolehan mentakwil mimpi itu sudah memadai buat Nabi Yusuf as, maka sebenarnya kebolehan kebolehan yang tersedia ada pada kita itu sudah cukup. Tetapi sudah tentu ada elemen lain yang hadir, yakni jika kita sabar dan thiqah dengan ketentuan Allah swt. Kesabaran Nabi Yusuf dan kepercayannya kepada perancangan Allah swt sebenarnya lebih mahal berbanding kebolehan yang eksternal itu.


Usahlah merungut dengan kekurangan asset dan prasarana dakwah kita, tetapi belajarlah untuk menguruskannya dengan baik, dengan sabar dan thiqah pada Allah swt.

Kita berkata alangkah baiknya jika ada gadjet, kan lebih mudah urusan dakwah dapat dilaksanakan. Tetapi bila dapat gadjet, kita lalai pula! Kita berkata lagi, alangkah baiknya jika ada lebih kuat sokongan kewangan yang memang tidak dinafikan kewangan merupakan asset luaran penting untuk perjuangan ini, tetapi bila kita ada lebihan duit, kita boros pula berbelanja. Lihatlah menu makan kita tatkala kita senang. Misalannya.


Benarlah sabda Nabi saw di akhir kalam tadi, ‘sekiranya mereka faham’. Faham dalam meletakkan alat di mana, matlamat di mana.


Lebih manis dalam Surah Yusuf juga, di sela sela penceritaan itu, kedua-dua nabi yakni Nabi Yusuf as dan ayahanda baginda Nabi Ya’kub as mengajarkan kita satu frasa yang cukup indah dan melegakan pada ayat 64 dan 92.

Wahua arhamur rahimin

Dan Dialah yang Maha Penyayang di antara para penyayang.


Membaca lenggok bahasa Arabnya sahaja sudah cukup mendamaikan, apatah lagi apabila kita membaca terjemahannya. Dan jika kita telusuri frasa ini melalui sisi linguistic studinya pasti akan lebih memesonakan akal dan hati, insya Allah.

Usahlah risau dengan kekurangan yang ada, rintangan, halangan, kekhilafan kita, kerana bukankah Allah itu Maha Penyayang di antara para penyayang ?


Wallahu’alam


Moga Allah kurniakan penulis kesempatan untuk berkongsi lebih banyak sisi sisi yang begitu penting untuk kita sama-sama fikirkan dengan akal yang sejahtera daripada kisah yang terbaik daripada al Quran ini.

No comments: