Tidak awal
dan tidaklah terlalu lambat.
Alhmdulillah
saya sempat bermusafir ke Kelantan, untuk turut menuai hikmah melihat keadaan
bumi Kelantan pasca banjir besar yang melanda negeri Pantai Timur itu baru-baru
ini. Dari Kuala Lumpur, seperti biasanya perjalanan yang jauh, panjang dan
memenatkan ke Kelantan memakan masa tidak kurang lapan jam namun kali ini semestinya
lebih bermakna.
Hujan menurut
al Quran, antaranya merupakan manifestasi kepada penduduknya yang banyak
beristighfar, sebagaimana yang dijanjikan Nabi Nuh kepada kaumnya. Baginda mendakwahi
kaumnya supaya beristighfar kepada Allah, nescaya;
“..Dia akan
menurunkan hujan yang lebat dari langit kepadamu..”
(Nuh:11)
(Nuh:11)
Namun kita
tidak tahu, dengan pengamatan yang terbatas ini, apakah hujan lebat yang berterusan yang menyebabkan banjir besar, merosakkan sebahagian harta, bahkan menyebabkan
kemalangan jiwa ini masih berada dalam dataran manifestasi istighfar atau sebenarnya
musibah buat penduduk bumi negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Kita tidak tahu,
tetapi kita hanya mampu bersangka baik dengan takdir Allah swt.
Melihat bencana
ini di bawah suluhan al Quran benar-benar memberikan pengalamn yang berbeza. Allah
swt dalam banyak tempat dalam Quran menggesa kita untuk berjalan di muka bumi
ini, untuk melihat kesan dan akibat daripada azab Allah buat umat-umat
terdahulu. Antaranya pada ayat;
“Katakanlah,
‘berjalanlah di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan
orang-orang yang mendustakan..”
(Al An’am;11)
Dalam keseluruhan
al Quran, tidak kurang lima tempat Allah berbicara tentang mesej ini. Menekankan
betapa pentingnya untuk berjalan dan melihat akibat yang ditinggalkan di muka
bumi ini pasca dilanda azab Allah swt.
Frasa ‘kemudian
perhatikanlah’ dalam bahasa Arab al Quran hadir dalam dua keadaan, sama ada ‘thummanzhuru’
atau ‘fanzhuru’. Apabila Allah swt menggunakan perkataan ‘thumma’, maka ia
mengajak kita berjalan, sambil memerhatikan. Apabila perkataan ‘fa’ digunakan
maka ayat itu mengajak kita untuk berjalan semata-mata untuk melihat kesan
kesan tadi. Kita akan lebih menghargai perbezaan ini jika ditaddaburi ayat
Quran melalui kaedah kaedah bahasa Arabnya.
Selain itu,
perkataan perhatikan dalam bahasa Arab yang digunakan al Quran adalah ‘Nazhoro’.
Ia bukan sekadar melihat sebagaimana perkataan ‘Ro’a’. Sebaliknya ia membawa maksud
melihat dengan pengamatan yang mendalam. Melihat sambil berfikir, sehingga memberi
kesan. Paling penting memberi kesan kepada iman kita, si yang melihat.
Sepanjang melalui
Bandar Kuala Krai yang dikatakan lumpuh akibat banjir tempoh hari, ayat Quran
ini seakan-akan terngiang-ngiang di telinga. Benar-benar memberi kesan. Seakan hidup
ayat itu, dengan kesan banjir yang masih basah dan kelihatan segar di kiri dan
kanan. Rumah rumah yang roboh, perabot yang berantakan di tepi tepi jalan,
kenderaan yang tersadar rosak, peralatan eletrik yang terbiar, semuanya dalam
keadaan tunggang langgang.
Teringat pula
pada kata-kata seorang ahli saudara yang turut diuji dengan musibah banjir kali
ini;
“Banjir
yang berlaku menunjukkan kepada kita betapa tiada nailainya dunia yang kita
usahakan hari hari, pagi petang siang malam”
Benar sekali.
Sekali bah sahaja, semuanya lenyap dari pandangan mata. Mujurlah, jika itu yang
dipelajari oleh mangsa mangsa yang diuji. Allah swt berfirman;
“Maka
kepada ajaran manakah (selain al Quran) ini mereka akan beriman?”
(Al
Mursalat :50)
Jika banjir
adalah caranya, jalannya dan pelajarannya untuk menyentak kembali hamba hamba
Allah ini kepada keimanan yang sebenar, maka kami sanggup dan redha dengan
musibah ini. Allahu Akbar.
Begitu dahsyat
Allah menguji rakyat Kelantan.
Perjalanan beberapa
kilometer merentasi Bandar itu seakan berada dalam satu muzium pameran, melalui
sebuah lorong gelap, yang mana kiri dan kanannya merupakan tinggalan sejarah,
akibat daripada sekelumit kuasa Allah yang diperlihatkan di muka bumi. Yang memerhatikannya
pasti tidak mampu meluahkan sebarang kata-kata, diam seribu bahasa.
Bumi Kelantan
saya yakin bukan diuji kerana kedustaan mereka kepada Allah swt, pada taddabur
dan amatan saya yang marhaen ini. Bahkan negeri Kelantan sarat dengan rakyat
yang soleh, beriman dan bertakwa kepada Allah swt. Bumi Kelantan sepanjang
sejarah Islam di nusantara banyak memberanakkan tokoh agamawan yang terkemuka,
yang tidak perlu dipanjanglebarkan lagi keunggulan ini.
Tetapi Kelantan
yang dihuni oleh hamba-hamba yang mampu bersangka baik dengan perancangan Allah
swt dipilih untuk menjadi ‘host’ kepada tanda kebesaran Allah swt. Mungkin bencana
yang satu ini adalah teguran dan sentapan yang ditujukan kepada hamba hamba
Allah yang berada di bumi lain, yang kononnya aman itu.
Lagi lagi
bagi saya yang menetap di bahagian Pantai Barat Malaysia ini, pada pandangan
kasar sahaja kami yakin, jauh sekali, kami lebih patut dibalas dengan musibah yang
bahkan lagi dashyat, dengan bermacam gejala maksiat dan pesta kemungkaran
kepada Allah secara beramai-ramai ini. Kita yang tidak diuji ini, tidak pantas
berasa aman. Sebagaimana firman Allah;
“Atau
apakah mereka merasa aman dari siksaan Allah (yang tidak terduga-duga) ? Tidak
ada yang merasa aman dari siksaan Allah selain orang-orang yang rugi”
(Al A’raf :99)
Ya. Tidak pantas
kita merasa aman. Hanya orang yang rugi merasa aman. Orang yang rugi antara
lain al Quran menyifati mereka sebagi orang yang tidak beriman, beramal soleh
yakni berpesan dengan kebenaran dan dengan kesabaran, sebagaimana yang kita
pelajarai tatkala menyoroti surah al Asr.
Dakwah, berpesan
dengan kebenaran dan kesabaran, amar makruf nahi mungkar, siapa sangka
mempunyai hubungan positif dengan azab Allah yang boleh hadir dalam bentuk
bencana alam seperti banjir. Ya, positive relationship. Sains, secanggih
manapun tidak mampu memberi jawapan kepada hal ini. Tidak mungkin ahli saintis
menjadikan amar makruf nahi mungkar sebagai variables atau pemboleh ubah dalam
kajian kajian mereka.
Tetapi bagi
orang-orang yang beriman, kita melihat kejadian alam, berlakunya sunnah sunnah
Allah ini lebih daripada sekadar pandangan akal semata-mata, sebaliknya kita
melihat dengan panduan Rabbani, dengan kaca mata al Quran yang tidak dapat
dipungkiri lagi.
Kelantan telah
pun diuji. Mereka dipilih untuk membenarkan sebahagian daripada ayat-ayat Allah
tatkala Allah berfirman;
“Dan kami
pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta,
jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang
sabar..”
(Al Baqarah
:155)
Kita berdoa-doa
mudah-mudahan mereka yang diuji kali ini terdiri daripada orang-orang yang
sabar, sabar sehingga melayakkan mereka menerima keampunan, rahmat dan petunjuk
daripada Allah swt sebagaimana yang dijanjikan dalam ayat ayat yang berikutnya.
Buat kita
yang kononnya masih aman ini, tidak digoncang rumah-rumah kita, tidak dihujani
dengan batu batu berapi dari langit atau berbagai bentuk musibah yang lain,
luangkan masa sejenak untuk memerhati. Bagaimana dengan amar makruf dan nahi
mungkar di sekeliling kita. Lihatlah dengan padangan hati,
“..Kerana
sesungguhnya bukanlah mata yang buta, tetapi yang buta ialah hati yang di dalam
dada”
(Al
Hajj:46)
Wallahu’alam
No comments:
Post a Comment