Sunday, January 25, 2015

SENTUHAN AL AKH #33



Kami ingin memulakan perkongsian yang tidak seberapa kali ini dengan satu kata-kata yang cukup bermakna. Kami tidak tahu asal-usulnya melainkan Allah swt lah yang memberi ilham kepada hamba-hambaNya. Lalu segala pujian kita kembalikan kepadaNya.


“When you find yourself in position to help someone, know that Allah is answering his prayer through you”

Maka janganlah kita berkira untuk melakukan kebaikan!




Suatu hari seorang akh mendapatkan akh yang lain untuk membantu dia membereskan satu urusan yang diamanahkan kepadanya. Tetapi kerana kekangan itu dan ini dan banyak keterbatasan yang lain, dia lantas terpaksa dengan berat hatinya memanjangkan amanah itu kepada akh yang diminta bantuan.

Alhamdulillah. Urusan pun selesai.
Dapatlah kita katakan,

“Al Akh in need, al akh indeed”

Atau sebagaimana kata-kata yang sering disiulkan ikhwah, “ikhwah itu memang untuk disusahkan”. Benarlah kalian! Tetapi selain daripada itu, barangkali lebih daripada itu, ada hal lain yang akh tadi ajarkan kepada akh yang dimudahkan urusannya itu. Ia mengajarkan juga kepada kami, perihal ketundukan dalam melakukan kebaikan, apa pun kebaikan itu.


Masih segar lagi kisah akh kita ini.
Marilah, sudikan diri, kita renung sejenak.


“Jazakallahu kheir, huhu”

“Ni la yang termampu aku tolong. Aku bukan ada pape sangat pun”

“Uish. Ni pertolongan maha dahsyat kot”

“Apa lah yang mada dahsyat nya. Harap kebaikan-kebaikan yang kita buat dapat padam keburukan-keburukan yang lampau”


Subhanallah!
Sungguh mahal pengajaranmu kali ini ya akhi!


Harap kebaikan-kebaikan yang kita buat dapat padam
keburukan-keburukan yang lampau


Seakan terasa linangan butiran jernih di kelopak mata kami. Mengenangkan betapa rendahnya budi pekerti seorang al akh, yang bergelut meninggalkan waktu silam untuk menghadapi reality hidup apatah lagi untuk masa depan yang lebih bersih. Kerana seperti mana kalian, kami juga ada waktu silam sendiri, yang kerap juga datang menyapa.

Alhamdulillah, Allah swt telah memilih untuk memuliakan kita. Pertamanya dengan mengurniakan kepada kita Islam, agama ini, cara hidup ini. Kita bangga menjadi muslim. Walaupun kita masih mencuba memaknai erti kebanggaan ini persis Amirul Mukminin ‘umar al Khattab r.a tatkala beliau menyeru lantang suatu ketika dahulu;


“Kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam, sesiapa yang mencari kemuliaan selain Islam, maka akan dihinakan Allah”


Lantang. Tegas. Telus dan jelas kemuliaannya.
Kami ingin jadi seperti itu.


Lebih daripada itu, Allah swt dengan sifat rahmahNya yang membanjiri seluruh isi alam buana ini telah pula menamakan kami dan kita semua insya Allah sebagai hamba-hambaNya yang disucikan dengan sentuhan tarbiyah, mengikut jalan Rasulullah saw. Betapa mahalnya anugerah ini!.


Bersama angkatan dakwah dan tarbiyah bermakna membenarkan kebenaran yang dibawakan oleh Rasulullah saw. Allah telah memuliakan kita dengan itu! Inilah yang kami dapatkan daripada akh tadi, setelah kami renungkan kebaikan kebaikan yang membawa dia menunduk bagai resmi padi.


Teringat pula kami kepada kisah As syahid Sayyid Quttb yang menulis kitab Fi Zhilalil Quran, bagaimana beliau menyifati pengalaman hidup di bawah naungan al Quran sebagai satu nikmat yang meluhur, membersih dan memberkati usia sesorang. Satu kenikmatan yang hanya dapat dirasai oleh mereka yang mengecapinya.

Kita akan lebih menghargai kalam beliau jika ditelusuri pengalaman hidupnya yang hampir 40 tahun yang awal, bersahabat karib  dengan jahiliyah sehingga kenal benar sisi-sisinya. 40 tahun yang berlalu seakan-akan tidak pernah tersia-sia setelah tarbiyah datang menjemput beliau, sehingga beliau mengungkapkan kata-kata yang mahal itu. Usianya dibersihkan!

Barangkali akh itu juga telah pun mengecapinya di jalan tarbiyah ini.
Kami seakan dapat rasakan sentuhamu itu ya akhi.


Firman Allah swt;

“Dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta beriman kepada Muhammad, dan itulah kebenaran dari Tuhan mereka, Allah menghapus kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka”
(Muhammad :2)


Benarlah janji Allah swt. Benarlah!

Benar benar hidup ayat ini dalam kehidupan kita. Terasa dekatnya, lazatnya. Seakan-akan dapat dihidu baunya yang segar itu, dengan deria kita yang terbatas ini. Segar membugar! Allah swt telah memilih kita untuk bersama angkatan ini, dan telah pula membaiki keadaan kita.

Kita merasai bagaimana perubahan perubahan itu berlaku. Sedikit demi sedikit. Melihatkan bagaimana kita berinteraksi dengan kitab-Nya, cuba menerokai kembali perjalanan hidup Rasul-Nya, mendekati-Nya dalam ibadah fardhu dan sunat dan dalam banyak hal yang lain.

Mudah-mudahan Allah swt juga telah menghapuskan kesalahan-kesalahan kita yang lampau. Mudah-mudahan kata-katamu yang mahal itu benar.

Untuk itu, mari kita terus menerus melakukan kebaikan dan kebajikan, sebagaimana Allah swt telahpun berlaku baik dengan kita!


Jazakallahu kheir.
Semoga Allah merahmatimu!

Dan ketahuilah, sebarang kebajikan yang dikau lakukan, tidak lain ia untuk dirimu!

No comments: