Friday, December 28, 2012

SO, WAJIB KE TAK?


Pada suatu hari yang cemerlang, sekumpulan remaja sedang berbincang hangat tentang isu kristianisasi di pedalaman Sabah. Salah seorang daripada mereka telah melahirkan rasa kekecewaan yang terlampau kerana tidak ramai yang tampil untuk mendakwah penduduk di pedalaman Sabah dan menyaingi semangat yang ditonjolkan oleh missionaries Kristianisasi.

Macam mana perasaan sedih itu dilahirkan?
Wallahu’alam la yang tu.

Setelah kekecawan itu diluahkan, seorang yang lain dengan lantang berkata, semua ini salah Jabatan Agama Islam kerana memandang isu ini sebelah mata. Pihak berwajib tidak menghantar da’ie untuk bertugas di sana.

Oh.

Nampak gayanya buat dakwah ini kerja Jabatan Agama Islam jela ye dak? So orang kat jabatan jela ada chance nak masyuk syurga? Er? Buat penat la belajar jadi doctor tapi tak dapat join jabatan agama Islam dan masuk syurga?

Intro.

-----
 
Hakikatnya masih ramai yang tidak tahu dakwah itu wajib. Malas nak komen panjang la bab tu. Sebenarnya banyak dalil daripada al Quran dan hadis yang menerangkan kewajipan berdakwah. Tapi ada jugak yang salah faham. Ada yang masih beriman bahawa buat dakwah adalah fardhu kifayah. 

Cukup segolongan yang melakukan.
Ayat berikut menjadi hujah yang dicanang;

Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh yang makruf dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung.
(3:104)

Dengan termaktubnya perkataan ‘segolongan’ dalam ayat di atas menyebabkan ramai berpendapat tugas ini adalah fardhu kifayah. Saya ada tiga hujah untuk menyangkal pendapat ini, cewah. Dah macam debat pula. Kalau tak setuju nasib la.

Pertamanya, ‘segolongan’ di sini bermaksud tugas dakwah ini ada pengkhususan. Contohnya tugas dakwah perlu berjalan di semua tempat. Tapi setiap seorang yang buat dakwah tidak wajib berada di kesemua tempat. Contoh, kalau kita jadi jurutera, kita wajib la berdakwah sesama jurutera, dalam lingkungan kita. Doctor buat dakwah di hospital. Cikgu di sekolah.

Student kat college. Cenggitu. Bila dah ada wakil wakil di tempat tempat ini, maka seorang cikgu tak perlulah berpenat lelah buat dakwah di pejabat pos seumpamanya.
Boleh terima ke?
 
Err

Keduanya, siapakah ‘segolongan’ yang dimaksudkan ini ? Seperti yang kita sedia maklum, al Quran itu diturunkan untuk ummat sekalian alam. Bukan untuk yang Islam sahaja. Tetapi kepada seluruh manusia. Dan ‘segolongan’ ni bukan merujuk kepada segolongan daripada orang Islam, tapi ‘segolongan’ daripada manusia.

So, basically yang baca al Quran adalah orang Islam. Secara rasmi diamanahkan kepada umat Islam menyampaikan dakwah kepada yang lain. Untuk lebih jelas, kita tengok sini;


Kamu (Umat Islam) adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh yang makruf dan mencegah yang mungkar dan beriman kepada Allah.
(3:110)

Clear?

Dan berikut adalah hujah yang paling best.
Hehe.

 
Sekalipun dakwah itu fardhu kifayah, kita kena ingat bahawa hukum fardhu kifayah asalnya fardhu ain. Tetapi ia beralih jadi fardhu kiyafah apabila ada segolongan yang melakukan perkara tersebut dengan syarat perkara tersebut mencapai matlamatnya dan selesai dengan jayanya. Bereh?

Contoh.

Solat berjemaah di masjid adalah fardhu kifayah. Satu hari, waktu Zohor dah masuk. Kemudian di masjid rumah kita belum ada yang pergi azan. Kena pula time tu kita baru nak lepak lepak atas kerusi urut jenama Gintel yang baru sampai semalam. So kita rimas. Tup tap dua tiga minit kemudian, nampaklah Jebat jiran kita ke masjid. So kita menarik nafas lega kerana tanggungjwab solat berjemaah di masjid telah terlepas.

Tapi hello, Jebat sorang boleh ke sembahyang jemaah. Jebat imam, Jebat makmum? Pakai mazhab mana ni? Huhu. So matlamat solat jemaah tak tercapai. Maka ia masih wajib.

Sama la buat kerja dakwah. Kita ada matlamat untuk dicapai. Dan ia masih belum tercapai bahkan masih sangat jauh dan panjang perjalanan untuk mencapainya.

Dan perangilah mereka sehingga tiada lagi fitnah dan agama hanya bagi Allah semata
(2:193)

Pendek kata matlamat dakwah tercapai bila tiada lagi fitnah pada Islam. Pada waktu tu, barulah status wajibnya beralih kepada fardhu kifayah. Waktu itu, bukan setiap manusia kat Bumi masuk Islam, tapi mereka semua tunduk kepada Islam meskipun mereka Yahudi, Buddha atau Hindu dan sebagainya.

Fitnah tu macam mana?
Lain kali kita sembang lagi ye. 

So, dakwah wajib ?
Ke sunat mu’akkad ?

-,-‘


Ps : pemahaman saya semata. Boleh dibidas dengan lastik sekiranya bercanggah dengan mana-mana prinsip rukun tetangga anda, eh.

9 comments:

Izzati said...

bak kata pakcik roslan, sebab belum wujud ustaziatul alam, maka hukumnya masih lagi wajib.

aku-bukan-robot. said...

ok, no objection.

dakwah tu wajib .. sebab bila kata tak wajib.kita. kompem. masing2.main pas2 kat manusia lain. fuhh.

Inspector Saahab said...

Izzati : yup

Bukan Robot : setuju. bila tak wajib. sume main pass, macam pass baton nk lari2 pulak. dan semua mentaliti cenggitu, at last xde orng pun bwt kerja. kannn

Feilong said...

setuju dgn pendapat awak, chakir. sometimes ramai org ingat dakwah ni kena jadi ala-ala ustaz gitu.

dakwah tu sebarkan benda yg baik. so setiap org Islam kena sebarkan benda yg baik2...tol tak.

p/s: apsal Jebat menjadi contoh? ce citer...ce citer...kahkah!

Anonymous said...

Ustaziatul 2 ap ye?

hamizah samsudin said...

man qola lailahaillallah wahua daie =)

Inspector Saahab said...

teacher : betol :)

Jebat ? randomly. klasik gittew.
tahulah nama kekasih pujangga, pinjam :P


enonimos : ustaziyatul = rujukan.

hamizah : indeed

Feilong said...

ohohoho~~~!! bangga tcer kekasih pujangga tcer menjadi contah yg baik...wakakaka!!!

Anonymous said...

mitop maaf me nyampuk....boleh tak nyatakan drpd mana dtgnya " man ko lailahaillalah fahuwa daie".... hadis atau kata ulama... pastu, mengenai ayat kuntum khaira ummatin.... yg sy tahu, lafaz kuntum tu merujuk kpd para shbt, bukan kita..... mohon penjelasan.