Dia lah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang yang
Ummiyyin, seorang Rasul dari bangsa
mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah, dan membersihkan
mereka, serta mengajarkan mereka Kitab Allah dan Hikmah . Dan sesungguhnya
mereka sebelum itu adalah dalam kesesatan yang nyata.
62:2
Salah satu tugas seorang rasul dan tugas seseorang yang
meneruskan risalah kerasulan ialah untuk untuk membersihkan
manusia. Tazkiyah. Pembersihan dan penyucian.
Pembersihan dan penyuciaan jiwa dan diri. Apabila kita
bercakap tentang membersih dan menyucikan sesuatu, in the first place benda
yang dibersihkan itulah mestilah dalam keadaan kotor. Kan?
Tak ade orang hantar dobi baju yang dah bersih, wangi dan
belum dipakai atas alasan duit berlebihan atau bosan. Itu masalah.
Umat manusia, kita semua butuh pembersihan jiwa. Tazkiyah an
nafs. Kerana hari-hari kita melakukan dosa. Hari-hari kita melakukan
kemaksiatan kepada Allah baik kita sedar mahupun tidak. Bahkan para sahabat
yang berada di samping Rasulullah, yang dilabel sebagai golongan terbaik
daripada umat nabi Muhammad juga butuh pembersihan jiwa. Maka apatah lagi kita
ini!
Namun begitu, cewah,
hari ini ramai orang merasa tidak selesa dengan keadaan mereka. Merasa diri
kotor, merasa jauh daripada agama dan merasa tidak berada dalam naungan rahmat
Allah. Mereka mencari-cari jalan keluar untuk membersihan diri masing-masing. Masalahnya,
berlaku kesalahfahaman akan term tazkiyah an nafs.
Mereka yang keliru dan buntu ini, mulai mencuba pelbagai
cara untuk mengekalkan keterhubungan yang hilang dengan langit tadi mengikut
teori dan kaedah yang suka hati je. Maka keluarlah teori solat seribu rakaat
satu malam, berzikir sampai terapung-rapung, bertapa di atas pokok,
mengasingkan diri dalam gua, terjun bangunan dan sebagainya.
Boleh anda bayangkan satu malam solat seribu rakaat ?
Impressive bukan.
Bertapa atas pokok sampai akar pokok membelit-belit tubuh
mereka. Puasa sampai berbulan-bulan lamanya. Menyelam ke dasar laut dan tinggal
beberapa hari di alam sama. Beruzlah di dalam gua dan sebagainya. Semua ini
berlaku gara-gara mendambakan jiwa yang bersih dan hubungan yang langsung
dengan sang Pencipta.
Bahkan ada yang menghabiskan waktu sehari hari mereka
berzikir sambil berlari-lari, berguling-guling untuk mencapai maqam tertentu. Kononya
dengan cara ini, mereka memperoleh ruh yang menghidukan jiwa, merasa lebih
dekat dengan Allah. Rata-rata hanyut dalam amalan ini lalu meninggalkan medan
jihad, melupakan keadaan ummat dan merasakan jiwa merekalah yang tenang, yang
rapat dengan Allah s.w.t.
Inilah reality. Yang kita semua mungkin tak tahu. Yelah. Bahkan
mungkin ada dalam kalangan kita baru sahaja berkenalan dengan term tazkiyah an
nafsi. Selama ini sibuk dengan urusan dunia. Tak sempat nak belajar dan sucikan jiwa. Lagipun
kita kan semua muda lagi. Chill dulu. Nampak tak, sarcasm di situ.
Sedih sedih.
Yang lebih menyedihkan, boleh jadi dalam kalangan kita yang
mendapat sentuhan dan bekalan tarbiyah yang sejahtera terperangkap dalam
kefahaman yang silap ini. Buktinya, kita sering kali dengar jiwa-jiwa yang
meronta kekeringan di sekeliling kita berargumentasi. Contohhnya,
“Akhi, ana dah solat malam sampai benjol dahi, tapi tak rasa
la..”
“Sheikh, ana dah khatam satu Quran satu malam, tapi ana tak
rasa basah pun..”
“Akhi, ana lafaz macam macam zikir, sampai tak de masa nak
bercakap, tapi ana rasa kosong juga..”
Mungkin banyak dengar lagu Najwa Latif kot ni.
Eh.
Eh.
Dan begitulah rintihan-rintihan jiwa yang salah faham terus
menerus bergempita di gegendangan telinga kita, saban hari, menagih dan
mendambakan pembersihan jiwa yang benar. Peh. Sastera kau. Haha.
Inilah salah faham yang berlaku, yang mengutamakan kuantiti
ibadah berbanding kualiti. Yang berfikiran keterhubangn dengan Allah itu hanya
dapat diwujudkan di saat melakukan sesuatu ibdah khusus berulang-ulang kali
sehingga melintasi garisan logika. Yang merasakan jiwa itu ada masa-masa
tertentu untuk berhubung dengan Allah.
Orang yang mencuba-cuba dengan cara sendiri ini disifatkan
seperti orang yang sakit, kemudian membuat formula sendiri untuk mengubati
penyakit mereka. Mereka ambil panadol, campur daun sireh, campur ubat lipas dan
air mirinda. Kemudian minum. Boleh jadi penyakit sembuh sekejap!
Bila diminum
lagi, habis gugur rambut! Nah!
Begitu lah efeknya apabila kita tidak tahu sejauh mana
keberkesanan dan kompilasi amalan kita itu untuk menyucikan jiwa masing-masing.
Masalah sudah kita susuri.
Persoalannya, bagaimana kaedah yang sebenar?
Jeng jeng jeng
Kita minum dulu :)
9 comments:
sebarang komentar mahupun argumentasi silalah kemukakan di sini untuk manfaat bersama.
belum habis minum lagi ke?
*tak sabar nak tahu kaedah sebenar*
haha
belum lagi. baru nak bancuh kopi ni.
Usrah?
Menerima dan mmberi?
Aiguu, baru nak bancuh kopi? nk tunggu suam lagi. lama jugak ni.
Komentar seposen: Meniatkan semua perkara yg dilakukan seharian kerana Allah, supaya semuanya dilihat sebagai ibadah, thus rasa connected to Allah?
Wallahualam.
cepat-cepat sambung, akhi )
tanya diri apa yang dicari..
analoi: kita sering mencari khusyuk dalam solat..kenapa sebenarnya nak khusyuk? sepatutnya yang dicari Allah..insyaAllah dptlah khusyuk itu..tapi klau cari khusyuk....tepuk dada tanya hati soal iman sendiri..
Allahu a'lam
bismillah. perkongsian setakat tahu.
berbalik kepada iman. to how much extent that we believe in Allah. percaya bahawa Allah sangat penyayang, sangka baik dengan Allah.
lagipun hadis qudsi, Allah kata "Aku ialah sebagaimana menurut persangkaan hamba-Ku."
kalau sentiasa sangka amal yang dibuat macam tak pernah cukup, itu berlawan dengan sifat Allah yang maha mnsyukuri hamba2Nya.
tapi kalau buat amal ciput pun rasa terlebih cukup pun masalah juga.
wasatiyah. tawakal.
kita tak tahu amal kecil atau amal besar atau amal banyak yang mana satu yang paling Allah terima dari kita.
syarat amal ialah niat + cara yang betul.
so, keep beliving dengan Allah. mantapkan amal, soal penerimaan, soal dapat pahala ke tak tu hanya Allah yang paling layak judge.
Post a Comment