Apabila saya
menulis tentang islam, maka Islam yang saya maksudkan di sini ialah berserah
diri. Sebagaimana saya belajar dari Ibrahim a.s.
(Ingatlah) ketika Tuhan berfirman kepadanya (Ibrahim),
“Aslim! (Berserah dirilah), dia menjawab, Aslamtu lirabbil’alamin (Aku berserah
diri kepada Tuhan sekelian alam)”
(Al Baqarah :131)
Islam.
Berserah diri.
Berserah diri maknanya tunduk, surrender dan patuh. Seperti mana suspek yang
ditangkap oleh Inspektor Haliza dalam rancangan Gerak Khas. Mungkin ia satu
perbandingan yang tidak adil, cuma saya nak gambarkan kepada anda itulah
berserah diri dari segi makanwinya.
Setelah kita
berserah diri kepada Allah, patuh dan tunduk kepadanya, maka jadilah orang
Islam itu sejahtera. Kerana Islam juga bermaksud sejahtera, sebagaimana
perkataan ‘salam’. Kesejahteraan yang hanya dapat diperoleh apabila makhluk
tunduk dan menjalani kehidupan dengan arahan Allah s.w.t.
Ok ini baru
disclaimer.
Courtesy of Afiq Sazlan
Seluruh alam
ini adalah Islam selagi mana mereka tunduk dan berserah kepada Allah s.w.t. Tapi
sebenarnya tidak perlu ditekankan point seluruh alam, kerana selain manusia,
kita tahu makhluk lain tidak pernah menjalani kehidupan diluar arahan dan
perintah Allah. Boleh jadi (pandangan saya) inilah yang dimaksudkan dengan
banyak permulaan ayat Quran yang bermaksud,
“Bertasbih
kepada Allah apa yang ada di langit dan di bumi”
Dalam muqaddimahnya,
Sayyid Quttb merumuskan hubungan alam buana dengan manusia ini dengan sepotong
ayat yang cukup indah;
“Aku telah
hidup di bawah bayangan al Quran dan di sana aku dapat merasa adanya
keseimbangan yang indah di antara harakat manusia seperti yang dikehendaki Allah
dan harakat alam buana yang diciptakan Allah”
Harakat
manusia yang dikehendaki Allah.
Harakat adalah
pergerakan. Yang dimaksudkan dalam konteks ini ialah, pergerakan manusia,
bagaimana manusia menjalani kehidupan mereka. Jika kita perhatikan betul betul,
beliau menggunakan perkataan “dikehendaki” untuk menjelas harakat manusia. Ini bermakna
manusia diberi pilihan, harakat mana mereka mahu guna dan ikut.
Cumanya,
Allah berkehendak supaya manusia seluruhnya mengikut harakat harakat yang Allah
sudah tetapkan dalam Al Quran. Pun begitu, pilihan masih di tangan manusia. Pilihan
yang diberikan ini menjelaskan kepada kita konsep Islam Ikhtiari dalam hidup
ini.
Sebagai contoh,
Allah
berkehendak supaya seluruh manusia beriman kepadaNya. Tapi realitinya tidak
semua manusia beriman kepada Allah, apatah lagi bertakwa. Allah berkehendak
kita menutup aurat, pun begitu, jelas terpampang di depan mata, masih ramai
yang mendedahkan aurat, walaupun sudah mengakui keimanan kepada Allah.
Harakat
alam buana yang diciptakan Allah.
Adapun dalam
menjelaskan harakat alam buana, Sayyid Quttb menggunakan perkataan “diciptakan”,
merujuk kepada ketetapan atas penciptaan alam buana. Alam buana ini sudah
dicipta sedemikian rupa harakat dan fitrahnya, tanpa diberi pilihan lain. Begitulah
Islam mereka, sebagaimana mereka menjalani kehidupan. Ini pula kita namakan
sebagai Islam Ijbari.
Alam buana
ini juga termasuklah jasad tubuh manusia yang tidak dapat dikawal oleh manusia.
Contohnya jantung manusia, sudah ditetapkan untuk mengepam darah. Jantung tiada
pilihan. Walaupun manusia itu merokok dan menyebabkan rasa tidak aman pada
jantung, namun ia tetap dengan harakat asalnya.
Keseimbangan
yang indah pula antara kedua harakat ini.
Sekiranya
harakat alam buana lari dari asal penciptaanya dan harakat manusia lari
daripada kehendak Allah, maka tidak seimbanglah alam ini.
Contoh,
Jika suatu
hari nanti Matahari mengambil keputusan untuk terbit di timur kemudian terbenam
di selatan, atau tidak mahu terbit, sebaliknya mahu ambil cuti rehat selama
seminggu lamanya, maka porak perandalah alam ini.
Sekiranya
pokok pokok kelapa yang kita tanam itu mengambil keputusan untuk bergerak dan
meninggalakan tapak mereka, maka habislah manusia akan kegilaan melihat
keanehan ini. Sekiranya ikan ikan memilih untuk hidup di atas darat, gugurlah
rambut manusia memikirkannya.
Sebenarnya,
kita tidak perlu risau kepada harakat alam buana, kerana ia akan tetap begitu,
sebagaimana fitrah, kerana mereka bukan makhluk yang diberi pilihan.
Sebaliknya,
yang perlu kita risaukan, keseimbangan yang indah ini hanya akan dapat dirosakkan
oleh manusia kerana kita makhluk yang diberi pilihan. Hakikatnya hari ini,
banyak manusia yang tidak mengikut harakat yang dikehendaki Allah s.w.t.
Ramai yang
tidak berpuasa, ramai yang masih sukar menunaikan solat, membayar zakat,
menutup aurat, menjaga alam sekitar, berehat di waktu malam, bersedeqah,
menjaga anak yatim dan sebagainya. Kesemua ini mengakibatkan ketidakseimbangan
kepada alam ini.
Kita mungkin
tidak nampak kesan kesan dan natijahnya kerana kita hidup sendiri sendiri. Tapi
inilah hakikatnya. Jenayah social yang berlaku, keruntuhan akhlak, pencemaran
alam, kemelesetan ekonomi, penindasan ke atas yang lemah, porak perandanya
insitusi kekeluargaan, ini semua ketidakseimbangan alam, natijah daripada
harakat manusia yang menyimpang dari kehendak Allah.
Fuhh, penat
type.
Sekiranya manusia
kembali kepada harakat yang dikehendaki Allah, nescaya akan hadir lah
keseimbangan yang kita semua cita-citakan itu. Di mana boleh kita dapati
kehendak kehendak Allah ini ? Sudah tentu di dalam al Quran. Sayyid Quttb telah
merenung dan mendapatinya dalam Quran. Kini tiba masanya untuk kita pula
mempelajari kehendak kehendak itu.
Di sisi yang
lain, kefahaman terhadap hubung kait antara manusia dan alam buana ini memberikan
kita persepsi baharu terhadap alam buana. Rupanya, seluruh alam ini sebenarnya
bersifat Islam, berserah diri kepada Allah. Kita akan merasa nyaman dan indahnya
alam ini. Kita akan merasa bahawa alam ini sangat mesra dengan kita.
Dan di
suatu peringkat, kita akan berasa malu, kerana alam ini lebih Islam daripada
kita. Matahari yang tidak melanggar harakatnya, lebih Islam daripada kita. Gunung
gunung, langit yang tidak bertiang, air sungai yang mengalir, burung, pokoknya
yang diam, itu semua berada dalam harakat yang diciptakan Allah.
Harimau yang
memakan manusia, itulah Islamnya. Maka kita tidak boleh marah kepada harimau,
melainkan tiba tiba harimau makan besi. Heh. Bahkan kita akan dapati khinzir
pun mengikut harakat ini.
Dengan kefahaman
dan sudut pandang ini,
tidak hairanlah Sayyid Quttb kemudian menambah;
tidak hairanlah Sayyid Quttb kemudian menambah;
“Manakah
kerehatan, keselesaan, kemesraan dan kepercayaan yang lebih besar daripada
kerehatan, keselesaan, kemesraan dan kepercayan yang dicurahkan ke dalam hati
kita oleh kefahaman yang syumul, sempurna, luas dan betul ini?”
Inilah antara
lain mesej yang hendak disampaikan oleh al Quran. Sudut pandang yang berbeza
tentang alam ini secara keseluruhnya dan melihat Islam dari sudut yang lebih
luas, sempurna, syumul dan betul. Bukan melihat islam melalui serpihan serpihan
kecil yang rata rata kita fahami hari ini.
Wallahu’alam
Bersambung...
1 comment:
baca ni. terus teringat ayat manusia itu suka melampaui batas. fuhh.
Ketahuilah! "Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas,karena dia melihat dirinya serba cukup."[al-`alaq : 6-7]
kerana kita diberi pilihan . lalu melakukan seenak rasa.hoh! giloss kot. lepas tu bila sendiri rosak baru nak menangis teresak.
rasa macam kene bedil. ya. keseimbangan. dan sudah benarkah islam kau?
*okinitanyadiri.
jzkk!
Post a Comment