Menurut kitab seerah Raheeq
Makhtum, terdapat beberapa perbezaan pendapat dalam kalangan ulama’ dalam
penetapan tarikh terjadinya Isra’ wal mi’raj. Ada yang mengatakan ia terjadi
pada tahun Allah memuliakan Nabi saw dengan nubuwwah. Dan antara lain, ada
yang berpendapat ia terjadi pada malam
tanggal 27 Rejab tahun ke sepuluh an Nubuwwah.
Hari ini, calendar tahunan kita
memilih untuk mengazetkan tarikh 27 Rejab sebagai tarikh memperingati peristiwa
Isra’ dan Mi’raj yang sangat epic itu.
Cuma, suka juga saya untuk berkongsi
bahawa tarikh ini ditolak oleh sebahagian ilmuwan kerana pada waktu itu
Saidatina Khadijah belum meninggal, padahal pensyariatan solat berlaku setelah
beliau meninggal. Pun begitu, penetapan tarikh dan perbezaan pandangan ini
tidak menjadi masalah untuk kita mengutip ibrah yang sangat banyak melalui
peristiwa Isra’ dan mi’raj ini.
Saban tahun di bulan Rejab siri
siri kuliah Isra’ Mi’raj akan mengambil tempat dalam pelbagai bentuk majlis
ilmu. Dan sepanjang lima tahun saya bersekolah dan menetap di asrama, maka lima
kali lah paling kurang saya mendengar kuliah tentang peristiwa Isra’ Mi’raj
yang disampaikan oleh beberapa penyampai jemputan dengan cara penyampaian dan perspektif yang
berbeza.
Namun begitu, kuliah kuliah Isra’
Mi’raj yang saya lalui dahulu hanya tinggal sebagai satu kuliah yang harus
dijalankan sekadar melengkapi agenda tahunan surau di sebuah sekolah berasrama
penuh yang terletak di sebuah Bandar yang terpencil di sebuah negeri di
persisiran pantai di semenanjung Malaysia. Penceritaan sejarahnya dibentangkan
sekadar kuliah untuk mengisi kekosongan waktu, yang diakhir dengan secebis
nasihat yang sudah dapat dijangkakan.
Pun begitu, kuliah atau
penceritaan Isra’ Mi’raj tidak pernah mengecewakan. Kerana terlalu banyak kisah
menarik yang dapat kami dengar, diserikan lagi dengan banyak perkara epic yang
berlaku pada Nabi saw pada malam tersebut menyebabkan kami mendengar dengan
terkun dan focus.
(Google)
Namun,
jarang sekali bahkan tidak pernah pengkuliah yang hadhir mengkaitkan kisah Isra’
Mi’raj dengan keakraban hubungan setiap manusia yang melafazkan kalimah
toyyibah syahadatain dengan masjid al aqsa ataupun kota al Quds. Isi utama
kuliah ini biasanya didominasi dengan perintah solat, pertemuan Rasulullah
dengan para anbiya dan kisah Abu Bakr r.a yang sering membenarkan kata-kata
Nabi saw.
Disebabkan adanya bahagian
penting yang tertinggal dalam menyampaikan pengajaran tentang Isra’ Mi’raj ini,
saban tahun semakin diingati Isra’ dan Mi’raj, semakin dilupai saudara seakidah
kita di kota al Quds. Sehinggalah tarbiyah menghubungkan kembali pertalian yang
hampir putus itu. Saya secara jujur harus berterima kasih kepada tarbiyah atas
kesedaran ini.
Memetik tulisan
Ust Hasrizal dalam blogpostnya, beliau melontarkan satu persoalan yang sangat
menarik tentang Isra’ dan Mi’raj yang dipandang sebelah mata oleh sebahagian
besar Muslim.
Tulis
beliau;
“Jika motif peristiwa al-Isra’ wa
al-Mi’raj adalah hanya untuk urusan peribadi antara Nabi Muhammad sallallahu
‘alayhi wa sallam dengan Tuhannya, nescaya perjalanan boleh berlaku secara
langsung dari al-Masjid al-Haram di Mekah ke Sidrah al-Muntaha, tanpa perlu
‘transit’ di al-Masjid al-Aqsa di Palestin. Akan tetapi, persinggahan di bumi
Palestin pada kejadian luar biasa berkenaan, mempunyai signifikasi yang perlu
hidup hingga ke akhir zaman, sebagai kelangsungan nilai Palestin
sebelum-sebelumnya ”
Ya. Persoalan ini sepatutnya memandu rasa ingin tahu kita
tentang nilai Masjid al Aqsa secara khususnya dan kota al Quds secara amnya di
sisi setiap muslim.
Terlalu banyak perkaitannya sebenarnya, yang tidak mampu
saya nukilkan di sini. Masjid yang menjadi kiblat pertama umat Islam, bumi al
Quds yang diberkahi dan direkod dalam al Quran itu, bumi kelahiran para anbiya
dan ilmuwan Islam serta keberkahannya yang melimpah sehingga ke kekuasaan
politik dunia itu ada hubungan yang
rapat dengan kita semua.
Tetapi kelalaian masyarakat Islam dunia secara am nya
beserta pengaruh tangan tangan ghaib yang mengalih perhatian kita daripada
mengambil tahu tentang perkembangan bumi yang sedang menangis itu telah
menyebabkan hubungan yang akrab sudah renggang. Hubungan sejarah sudah kita
lupakan. Nilai sentiment yang ada pada bumi itu tidak lagi dirasai oleh
generasi mendatang. Hubungan akidah telah dibatasi dengan sempadan kebangsaan
dan kenegaraan.
Membebsakan al Aqsa merupakan satu perjuangan yang kewajibannya
terletak di pundak setiap muslim, atas satu alasan yang cukup kukuh, menafikan
halangan halangan yang ada yakni atas alasan akidah. Sekiranya setiap muslim
yang bertebaran di seluruh dunia kembali melihat kewajipan ini, dan bersatu
untuk membebaskan kota yang diberkahi itu, maka pasti musuh Allah, zionis yang
makin menggila itu panas punggung.
Untuk mengelakkan hal ini berlaku, memastikan api perjuangan
terus malap, dan untuk melalaikan setiap muslim daripada kewajipan mereka, kita
dibekalkan dengan tugas tugas remeh yang melarutkan. Umat islam dipecah
belahkan dengan pelbagai fahaman yang mengatasi hubungan akidah. Perpecahan yang
menyakitkan, yang malangnya harga perpecahan itu terpaksa dibayar oleh saudara
seakidah yang terus menerus ditindas di kota al Quds.
Teori memecahbelahkan musuh untuk mengangkat diri sendiri
ini sudah dipraktikkan oleh Fira’un seperti mana yang direkodkan dalam surah al
Qhassas ;
“Sesungguhnya Fira’un telah berbuat sewenang-wenang di muka
bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan
mereka, menyembelih anak laki-laki dan membiarkan anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya
Fir’aun termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan”
(Al Qhassas:4)
Seolahnya ruh dan ciri-ciri yang dinyatakan dalam ayat di
atas ada pada musuh umat Islam hari ini. Dan perincian tentang mangsanya juga
sama. Rupa rupanya walaupun Fi’raun sudah lama riwayatnya tamat, tetapi saki
perjuangannya masih ada, diteruskan oleh Zionis yang dilaknat itu.
Jika diperhatikan hari ini, umat Islam berpecah belah yang
tidak dapat dinafikan lagi. Ada yang berperang sesama sendiri. Ada yang
berkelahi kerana berbeza fahaman politik. Berkelahi kerana berlainan pegangan
mazhab. Sebahagian ditindas dan sebahagian lagi hidup mewah meratah hak
bersama. Anak-anak Islam di bumi bergolak dibunuh tanpa belas, baik lelaki
mahupun perempuan.
Dan sebahagian umat yang masih hidup senang lenang sekadar
duduk menangisi di hadapan skrin, berpeluk tubuh, berputih mata. Mereka dilemma.
Tersepit antara membantu atau menjaga kepentingan diri. Begitulah dahsyatnya
perpecahan yang berlaku ini. Hati hati muslim tidak lagi bersatu, meskipun
jumlah mereka ramai.
Al Quds telah membuka mata kita semua, membongkarkan ciri ciri
sebahagian besar umat ini. Alhamdulillah segala puji bagi Allah yang mengilhamkan
kita semua untuk masih memperingati peristiwa Isra’ ini dan masih ada yang
berfikiran waras mengheret kita ke dataran fikir yang lebih luas.
Kedatangan Isra’ dan Mi’raj kali ini dan pada tahun tahun
yang mendatang sepatutnya kita lihat melalui kaca mata yang berbeza, yakni
melalui kaca mata untuk membebaskan al Quds. Isra’ dan mi’raj sepatutnya
diraikan dengan semangat baharu yang lebih membara untuk kita sama-sama
memainkan peranan di posisi masing-masing untuk meleraikan kuasa durjana Negara
Haram Israel.
...Bersambung...in sha Allah
Wallahu’alam
3 comments:
thumbs up. moga penulisan ini bisa buat yg membaca terbuka hati.
dan tiba-tiba teringat satu ayt " di setiap marhala ada rijal. dan di setiap marhala ada ujian yang tersendiri "
ya kerana setiap dari kita punya posisi tersendiri
namun dimana sebenarnya posisi kita ? dan apa peranan kita.
*ini ingatkan diri .jzkk.
cepatlah sambung.
nice entry sbgai satu peringatan utk diri sendiri TT^TT
sedih.. and thanks :)
macam furur nk sambung :3
Post a Comment