Bismillah
Setiap amalan
yang kita buat atau ibadah dalam Islam in the first place adalah kerana Allah
swt yang suruh sama ada arahan datang melalui al Quran ataupun melalui hadith
Rasul saw. Pun begitu, setiap arahan ataupun syariat ini mempunyai objektif dan
hikmah yang tersendiri, dalam bahasa arab tujuan ini dipanggil maqasid.
Maka tersangatlah
penting untuk kita mengetahui tujuaan ini supaya kita bukan sahaja melakukan
ibadah sekadar memenuhi arahan, tetapi melakukan ibadah yang terbaik, memenuhi
tujuan asal, objektif dan tuntutan. Malangnya, kita diajar dalam beribadah hari
ini hanya sekitar perkara cabang, hukum yang zahir. Kita hanya tahu, halal,
haram, makruh, sunat, afdhal dan seumpanya.
Akibatnya?
Ibadah menjadi
kering, tidak hadhir bersama ibadah itu perasaan. Yang tinggal hanya pergerakan
pergerakan kosong, pengorbanan kosong yang kita berdoa semoga Allah swt tetap
terima amal-amal itu semua, sebagai usaha kita menjadi seorang hamba. Dan semestinya,
kita harus keluar dari kotak pemikiran ini.
Maka marilah
kita lihat sejenak, kepentingan mengetahui tujuan pensyariatan dan hal hal di sebalik
setiap pensyariatan, bukan sekadar hukum dan hal hal zahir sahaja.
Sebagai contoh,
Ibadah
solat yang lima waktu itu, yang tidak perlu dipertikaikan lagi kewajipannya. Secara
zahir, semua muslim tahu akan kewajipannya. Banyak dalil al Quran yang menyuruh
kita mendirikan solat. Bahkan, kebanyakan daripada kita pun tahu peristiwa
Israk Mikraj yang menjadi titik tolak pensyariatan solat lima waktu.
Tetapi, apa
tujuan solat sebenarnya?
Sudahkah kita solat untuk memenuhi tujuannya ataupun sekadar memenuhi sebuah arahan?
Sudahkah kita solat untuk memenuhi tujuannya ataupun sekadar memenuhi sebuah arahan?
Dalam surah
al Ankabut Allah swt berfirman;
“..Sesungguhnya solat itu mencegah dari
(perbuatan) keji dan mungkar…”
Al Ankabut :45
Al Ankabut :45
Between the
lines, kita dapati daripada ayat ini, antara lain tujuan solat adalah untuk
mencegah pelakunya daripada terlibat dengan perbuatan keji dan mungkar. Itulah goal
kita dalam melaksanakan solat. Dan matlamat ini akan menjadi guideline untuk
kita periksa tahap kesempurnaan solat kita.
Macam mana
kalau kita solat tidak pernah tinggal, tetapi masih sangkut dengan perbuatan
keji dan mungkar? Sama ada tersembunyi atau terang terang. Perkara pertama yang
perlu kita muhabasah adalah solat. Pada mata kita mungkin bagus, tetapi mungkin
ada lompang pada wudhuk kita, atau pada bacaan al fatihah kita, atau pada ruku’
kita atau pada tahiyyat kita.
Dengan objektif
ini, solat kita akan lebih beerti. Solat tidak tinggal hanya pergerakan
pergerakan kosong. Inilah yang perlu ditekankan dalam ibadah, bukan sekadar
soal zahir, hukum semata-mata, tetapi melihat di sebalik pensyariatannya.
Baik,
contoh kedua, kita lihat pada tuntutan solat berjemaah.
Umum mengetahui
bagi kaum Adam khususnya solat berjemaah merupakan suatu ibadah yang dituntut,
sunnat mu’akkad. Bahkan, ada pendapat para imam fiqh yang meletakkan solat
berjemaah sebagai satu kefardhuan. Zahirnya jelas akan hukumnya.
Persoalannya,
kenapa begitu?
Apa objektifnya?
Apa objektifnya?
Meskipun saya
belum menemui objektif solat berjemaah berdasarkan sumber mathur ekoran
kurangnya sumber bacaan (down), tetapi melalui kemahiran berfikir kreatif dan
kritis (KBKK) pun kita boleh agak. Apabila umat Islam solat lima waktu
berjemaah, sekurangnya mereka akan bertemu sesama sendiri, lima kali sehari.
Ini bertujuan
merapatkan ukhuwah sesama muslim, meningkatkan kefahaman sesama kita, mengajar
umat islam untuk lebih berdisiplin dalam pengurusan waktu. Kesemua ini elemen
yang penting untuk membentuk kesatuan umah. Tidak hairanlah, Rasulullah saw
sesampai di madinah pertama sekali mendirikan Masjid Nabawi, sebagai tempat
perkumpulan umat Islam, solat berjemaah bersama-sama dan bersosial secara
sihat.
Tetapi hari
ini, kita tidak melihat solat jemaah dari sudut itu. Maka ada yang berfikir,
tak kisah lah solat di bilik atau di rumah pun, asalkan berjemaah. Dapat juga
pahala berlipat kali ganda itu. Ekoran kesempitan cara fikir ini, syariat tidak
lagi serves the purpose. Lebih malang, ada yang tidak berminat dengan solat
berjemaah, kerana bagi mereka, asalkan solat.
Mentality ini terbentuk kerana melihat solat atau ibadah dari sudut
hukum semata-mata.
Baiklah,
contoh ketiga.
Pensyariatan
puasa, sebagaimana firman Allah swt dalam surah Al Baqarah;
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas
kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu
bertakwa”
Al Baqarah :183
Al Baqarah :183
Secara
zahir, hukumnya wajib. Semua tahu. Bila tiba Ramadhan, hampir semua muslim
berpuasa, kerana kewajipan tersebut. Meskipun beliau seorang muslim yang tidak
komited pada ibadah dan syariat lain.
Tetapi ramai
yang tidak fokus kepada objektif puasa, yakni melahirkan hamba yang bertakwa. Ramai
yang berpuasa, tetapi tidak menjadi graduan Ramadhan yang bertakwa. Maka, ada
yang tidak kena dengan puasa kita.
Mungkin kita
masih mengumpat semasa berpuasa. Masih mendedahkan aurat. Masih rambang mata
melihat aurat yang lain. Inilah yang perlu kita perbetulkan, agar kita tidak
sekadar berlapar dan dahaga sebulan lamanya, tetapi mencapai maqasid
pensyariatan puasa.
Baiklah,
Contoh
terakhir yang saya kira sangat dekat dengan kita semua, yakni tentang kewajipan
menuntut ilmu. Sebagimana hadith mafhumnya meletakkan kewajipan menuntut ilmu
ke atas setiap muslim. Tidak kiralah sama ada fardhu ain atau fardhu kifayah.
Maka,
ramailah dalam kalangan kita berlumba lumba menuntut ilmu. Sehingga merentasi
benua, berjauhan dengan keluarga, meninggalkan rumah bertahun lamanya. Persoalan
yang besar yang perlu kita sama-sama fikirkan ialah, apa objektif menuntut ilmu
sebenarnya?
Allah swt berfirman
dalam surah Fatir;
“…Sesungguhnya yang takut kepada Allah di
antara hamba-hambaNya hanyalah ulama (orang yang banyak ilmu)”
Al Fatir:28
Al Fatir:28
Sekali lagi
between the lines, daripada ayat ini kita dapati tujuan menuntut ilmu antara
lain untuk meramaikan lagi graduan ilmu yang takut kepada Allah. Inilah objektifnya.
Semakin berilmu semakin takut dengan Allah, semakin patuh, tunduk dekat dan
beriman. Kalau diabaikan perihal ini, ramailah yang berilmu tapi makin jauh
dengan Allah swt. Adakah ilmu yang harus dipersalahkan? Sudah tentu tidak. Kitalah
yang bermasalah.
Kalau makin
hari kita makin bertambah ilmu tetapi makin meninggi di hadapan Allah, perlulah
diperiksa hati kita, mungkin dihidapi penyakit. Perlulah diperiksa niat menuntut
ilmu, mungkin kerana hendak berdebat menjatuhkan yang jahil atau mungkin kita
menuntut ilmu supaya menjadi modal menjana pendapatan.
Begitulah,
peri pentingnya untuk kita mendalami tujuan pensyariatan, melebihi sekadar tahu
hukum sesuatu ibadah.
Perkara ini
sebenarnya diketengahkan oleh Sheikh Yusuf al Qaradhawiy dalam buku Fiqh
Awlawiyat dibawah tajuk; Keutamaan Pensyariatan berbanding dengan Perkara
perkara Zahir.
Komentar
beliau;
“Perkara yang termasuk dalam istilah fiqh juga
adalah mendalami ilmu pensyariatan serta mengetahui sumber dan sebab-sebabnya.
Penting juga untuk kita memahami hubungan pensyariatan dengan yang lain,
mengembalikan perkara cabang kepada perkara asal dan perkara juzuk kepada
perkara kulli (menyeluruh)
Kekacauan banyak berlaku pada mereka yang sibuk
dengan ilmu agama. Mereka hanya memberi tumpuan kepada perkara zahir dan tidak
masuk kepada perkara yang lebih mendalam. Mereka menyebarkan agama Allah swt
dan hukum hukum syariat kepada manusia dalam pelbagai bentuk dan tidak
mengaitkan perkara itu dengan ‘illah atau sebab.
Kesannya syariat hanya kelihatan seperti kata-kata
dan penulisan mereka. Seolah olah syariat tidak mampu membawa kemaslahatan
untuk makhluk. Kebanyakan penyimpangan kepada hal hal lahiriah seperti ini juga
menyempitkan apa yang diluaskan oleh Allah swt. ”
Sungguh
padu. Mungkin juga disebabkan kegagalan sesuatu syariat disampaikan dengan
baik, ramai bukan sahaja melakukan ibadah sekadar memenuhi kewajipan, bahkan
langsung tidak melaksanakan ibadah ibadah utama yang dinyatakan di atas kerana
pada hemah mereka tidak membawa apa-apa erti, sama ada mereka lakukan atau
tidak.
Saudaraku,
Terletak pada
bahu anda lah untuk menjelaskan kepada manusia akan hal ini. Above all, kita
terlebih dahulu hendaklah melihat syariat secara keseluruhannya, dalam bentuk
yang lebih harmoni bukan hukum semata-mata.
Banyak urusan
ibadah lain yang perlu kita dalami ilmu pensyariatannya. Semoga kita terus
istiqomah berusaha menjadi hamba kepadaNya. Semoga kita terus dikurniakan
kefahaman agama, yang merupakan kebaikan yang paling tinggi darjatnya. Marilah kembalikan kebahagian dan kenikmatan beragama.
Dan,
belilah buku Fiqh Awlawiyat :)
Ps : In sha
Allah saya akan kongsi komentar tajuk lain yang dibincangkan dalam buku ini.
No comments:
Post a Comment