Dalam Bahasa Arab, ada beberapa perkataan yang secara literal nya membawa maksud
masa, time. Antaranya, waqti, murrah, fatrah, zaman, sa’ah, musim, ‘asr dan
beberapa pilihan perkataan lagi. Namun yang menariknya, Allah swt memilih
menggunakan perkataan ‘asr dalam surah al ‘asr untuk bersumpah demi masa, pasti
ada hikmah tersendiri.
Tiada siapa
tahu mengapa Allah memilih perkataan itu.
Wallahu’alam.
Wallahu’alam.
Namun dari
satu sudut, ada beberapa perkara menarik tentang perkataan asr dari segi
maknanya yang boleh kita taddaburi untuk lebih menghayati surah yang berlatar
belakangkan masa ini. Perkataan ‘asr dari segi kata nama bermaksud masa atau
era manakala dari segi kata kerja atau verb nya bermaksud memerah atau beberapa
terjemahan Inggeris yang lebih tepat yakni squeeze, wring, compress atau
strain.
‘Asir yang
mempunyai kata dasar yang sama dengan ‘asr bermaksud jus manakalah dalam surah
An Naba’ Allah menggunkan perkataan mu’sirat yang juga dari kata dasar ‘asr untuk menerangkan maksud awan.
Dan Kami telah menurunkan
dari awan, air (hujan) yang mencurah-curah,-
Apa
yang menariknya?
Daripada
pemilihan perkataan ini untuk menerangkan tentang masa, Allah seakan
memberitahu kita bahawa masa itu antara lain sesuatu yang perlu diusahakan,
diperah untuk mendapatkan hasil yang sarat dengan manfaat. Sesuai dengan kata
kerja ‘asr yang bermaksud memerah, squeeze.
Seperti mana jus yang lazat diminum dan membawa banyak manfaat yang terhasil setelah memerah buahnya atau seperti mana awan yang sarat dengan air seakan boleh diperah lalu turunya hujan yang memberi manfaat kepada sekelian umat manusia. Begitu juga dengan masa, jika ‘diperah’ dan diusahakan, maka banyaklah manfaat yang dapat diperolehi.
Sekarang,
Apa
yang akan berlaku jika sebiji buah tidak diperah atau awan yang berarak tidak
menurunkan hujan? Buah tadi akan melalui proses ‘penuaan’ dan lama kelamaan
menjadi buruk dan dihuni ulat ulat decomposer persis buah kelapa yang akhirnya
mengeras dan buruk. Manakala awan tadi akan berlalu sahaja memberi harapan
palsu. Tanah kekal kontang. Tanaman tidak dapat diairi.
Masa juga akan berlalu begitu sahaja
jika tidak diperah dan diusahakan, tidak membawa sebarang manfaat malah
individu yang membiarkan masanya berlalu tanpa membawa hasil akan menyesal
tidak berkesudahan di kemudian hari, memanggil-manggil masa yang telah jauh
meninggalkan realiti.
Maka wajarlah, di permulaan surah ini
Allah swt mengkhabarkan bahawa setiap insan dalam kerugian. Orang yang
membiarkan masanya berlalu tanpa berusaha memerah masa mereka untuk mendapatkan
manfaatnya akan kerugian. Sekiranya seseorang itu bangun tidur lambat, maka dia
telah mensia-siakan tempoh tersebut yang boleh digunakan untuk beribadah dan
mencari rezeki.
Sekiranya seorang da’ie menghabiskan
masanya berjam-jam membaca komik komik lawak jenaka, dia telah mensia-siakan
masa yang boleh digunakan untuk bergaul mesra dengan mad’unya. Seorang pelajar
yang membiarkan masa nya dua jam habis dek menonton drama bersiri sedang
merugikan diri sendiri kerana masa tersebut boleh digunakan untuk menelaah buku
buku pelajaran.
Begitulah dan begitulah.
Contoh contoh lain, marilah kita fikirkan sendiri.
Contoh contoh lain, marilah kita fikirkan sendiri.
Saudaraku,
Dalam satu hadith, yang mafhumnya
Rasulullah saw bersabda bahawa purata umur umat baginda ialah sekitar 60-70
tahun sahaja. Sekiranya kita ditakdirkan hidup lebih lama daripada itu, maka
itu adalah umur subsidi. Umur yang panjang tidak berguna jika rentang waktu
dalam usia tidak diperah dengan sepenuhnya.
Jika kita lihat sejenak warga warga
emas yang sudah mencecah usia 50 tahun dan ke atas di sekeliling kita, sudah
tidak banyak kudrat yang tinggal untuk memerah masa masing-masing. Kebanyakan daripada
mereka hanya duduk duduk di rumah sambil membaca surat khabar dan menunggu
panggilan daripada anak-anak di perantauan. Maka, di usia muda inilah
sepatutnya kita memanfaatkan sehabis baik masa kita yang percuma itu, sementara
upaya masih tinggi.
Sebenarnya kehidupan di dunia ini
sangat singkat. Angka 60 tahun atau 70 tahun mungkin banyak jika dihitung. Tetapi
cuba kembalikan fikiran kita ke sepuluh atau duapuluh tahun yang lampau,
semuanya dapat diimbas dalam sekelip mata. Tiada apa pun pencapaian yang telah
kita lakukan. Begitulah cepatnya masa berlalu.
Atas sebab itu mungkin, masa ini
perlu diperah dengan sebaiknya dan Allah swt telah dengan tepat memilih perktaan ‘asr
untuk menerangkan mesej yang tersembunyi ini. Dalam rentang usia yang berbaki
ini, kita sering berangan-angan melakukan banyak perkara. Namun tidak semua
dapat kita lakukan dalam baki usia yang ada dek banyaknya kelemahan kita.
Dalam memerah sebuah usia, sangat
wajar untuk kita memilih amal manakah yang patut diutamakan. Oleh hal yang demikian,
Allah swt bukan sahaja memberitahu kita bahawa masa semakin suntuk dan perlu
diperah, tetapi Allah telah mengajarkan teknik ‘memerah’ yang paling baik untuk
mendapatkan hasil yang paling bermanfaat.
Amal yang paling muntij, (efisien)
adalah tarbiyah dan dakwah. Sebagaimana Allah swt pertamanya mengecualikan
orang-orang yang beriman daripada mereka yang rugi.
Dalam ayat ini, orang yang beriman
difirmankan sebagai “amanu” dalam bentuk kata kerja. Mereka yang ‘amanu’ini
sedang memerah usia dan masa mereka untuk membina iman. Bekerja untuk
menumbuhkan iman, sedang mentarbiyah diri mereka untuk tidak tergolong dalam
kalangan orang yang rugi.
Formula seterusnya untuk memilih amal
yang paling baik tatkala kita memerah usia ini ialah berpesan pesan dengan
kebenaran dan dengan kesabaran. “Tawasau” atau pun terjemahan Melayunya
berpesan pesan sebenarnya lebih tepat jika digantikan dengan maksud berwasiat. Wasiat
mesti disampaikan. Begitulah juga dengan pesanan dengan kebenaran dan dengan
kesabaran.
Dalam surah al Asr Allah bukan sahaja
telah memberitahu kita bahawa kita kesuntukan masa dan perlu memerah masa yang
berlalu, bahkan mengajar kita memilih amal yang muntij untuk dilakukan dalam
rentang usia yang ada.
Berbanggalah kalian jika kalian
sedang memerah masa yang ada untuk membina iman masing-masing. Menggunakan masa
untuk mendalami ad deen ini dengan lebih mendalam, membaca dan memahami ayat
Quran, mempelajari dan menghafal hadis Nabi saw dan hal hal yang selayaknya
untuk membina iman.
Berbanggalah juga jika kalian kini
sedang turun ke medan amal yang sebenar, mengajak manusia kembali kepada Islam,
menghidupkan sunnah dakwah yang semakin diketepikan, menghidupkan Islam di
sekeliling kalian sama ada di rumah, di tempat kerja, di tempat belajar atau di
mana sahaja kalian berada.
Akhir sekali wahai saudara,
Marilah kita luangkan masa sejenak
menilai kembali bagaimana kita beriman dengan surah al ‘asr ini. Mudah mudahan
pencerahan yang tidak seberapa ini dapat menggandakan motivasi kita untuk terus
beramal, memerah sebuah usia. Bukan itu sahaja, bahkan semoga kita bijak
memilih amal yang lebih utama atau lebih efisien untuk dilakukan sementara
waktu yang berbaki ini makin berkurang.
Wallahu’alam
Ps : Inspirasi daripada artikel Ustaz
Hasrizal daripada blog beliau, menggunakan tajuk dan gist yang sama cuma diolah
sesuai dengan menu walimah di musim cuti. Eh. Harap ust ok. Erk.
No comments:
Post a Comment