Selain
memiliki banyak perkataan yang datang dalam bentuk kata nama dan sifat
perbuatannya seperti Qolbun yang bermaksud hati, juga bermaksud yang berbolak
balik, sesetengah perkataan bahasa arab juga memiliki beberapa perkataan jamak.
Sebagaimana
Bahasa Inggeris yang mempunyai singular noun dan plural noun, bahasa Arab juga
ada. Lebih menarik, bukan sahaja singular dan plural, tetapi ada juga super
plural. Sebagai contoh,
Perkataan
kafir bermaksud seorang yang kufur. A disbeliever.
Perkataan
kaafiruun pula bermaksud orang-orang yang kafir. Disbelievers.
Perkataan
kuffar juga bermaksud orang-orang yang kafir, tetapi dalam kuantiti yang lebih
ramai. Lebih ‘plural’ daripada kaafiruun, pendek kata super plural.
Allah
swt telah menggunakan dengan tepat, perkataan sama ada singular, plural
atau super plural yang sesuai untuk menerangkan nouns atau isim dalam ayat
Quran. Dan jika kita mengkaji ketelitian tahap yang tidak dapat diotakkan ini,
pastilah kita akan terlopong mulut kagum dengan mu’jizat yang paling agung ini.
Menghitung Nikmat
Nikmat,
blessing atau grace.
Ni’mah
adalah perkataan singular bagi nikmat
An’um
pula plural (plural biasa)
Manakala
ni’am pula super plural.
Yang
epiknya, dalam ayat tentang nikmat yang sering kita baca, ulangi dalam halaqah
halaqah taddabur kita itu sebenarnya Allah menggunakan perkataan ni’mah, yakni
singular grace, atau satu nikmat.
“Dan Ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap
apa jua yang kamu hajati. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya
lemahlah kamu menentukan bilangannya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat
suka menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai
nikmat Tuhannya.”
(Ibrahim 34)
Dan ayat nikmat yang sama pada Surah An Nahl ayat 18.
Ok.
Rasa nak menangis dan loser bukan. Allah sebenarnya
menempelak kita. Selama ini, yang sering diwar warkan, jika kita menghitung
nikmat-nikmat Allah, maka kita tidak akan terhitung. Hakikat ini sudah cukup
membuatkan kita berasa kecil dan hina. Terlalu banyak nikmat Allah, dan memang
diluar kemampuan kita menghitung kesemunya.
Tetapi al Quran telah overpowers kita lebih daripada itu. Kita
justeru berasa jauh lebih kecil dan hina apabila dapati sebenarnya nikmat dalam
ayat ini merujuk kepada satu nikmat.
“Jika kamu menghitung satu nikmat Allah, nescaya kamu tidak
terhitung”
Subhanallah !
Jika tidak mampu dihitung, maka bagaimana mampu disyukuri !
In a way Allah swt ingin sampaikan bahawa satu nikmat pun kita tidak akan mampu
syukuri. Tidak mampu dihitung. Kerana satu nikmat yang visible pada mata kasar
kita itu, hanya beberapa kenikmatan daripada nikmat yang satu itu sahaja yang
dapat kita fikirkan.
Contoh,
nikmat dikurniakan lidah.
Lidah
untuk bercakap. Lidah untuk merasa. Lidah untuk bersiul. Er. Menyanyi,
bernasyid, berdakwah. Ok lagi? Terbatas bukan. Kerana kenikmatan lain diluar
kemampuan fikir kita. Mungkin sebahagian nikmat yang tidak mampu dihitung itu
akan kita sedar setelah lidah yang satu itu ditarik semula.
Tidak
mampu kita hitung kenikmatan kenikmatannya. Yang dapat kita hitung tulis, walau
sekelian banyak daripada lidah yang satu itu hanya yang mampu kita fikirkan. Itupun
mampu ditulis dan difikirkan, belum tentu mampu disyukuri.
Tidak
hairanlah, di penghujung ayat ini Allah swt menegaskan insan sedemikian rupa.
Berlaku
zalim dan ingkar.
Kesyukuran Nabi Ibrahim a.s
Di
kesempatan lain, pada ayat lain, Allah swt ada menggunakan perkataan an’um,
yakni nikmat versi plural, tetapi bukan super plural. Atau penjodoh bilangan
yang sesuai mungkin ‘beberapa’ nikmat, mungkin dua atau tiga, atau empat. Yang pasti
tidaklah banyak.
Cuba
perhatikan ayat ini,
"Ia sentiasa bersyukur akan nikmat-nikmat Allah; Allah
telah memilihnya (menjadi Nabi) dan memberi hidayah petunjuk kepadanya ke jalan
yang lurus."
Li (kepada/untuk) an’um.
Allah menggunakan perkataan an’um, beberapa nikmat, dalam
versi plural biasa. Subhanallah! Allah swt sedang memberitahu kita tentang
seorang hamba yang mampu mensyukuri beberapa nikmat Allah, sudah tentu jauh
lebih baik daripada kita yang tidak mampu menghitung lantas mensyukuri hatta
satu nikmat!.
Siapakah hamba ini?
Ya, ayat ini menceritakan tentang Nabi Ibrahim a.s.
Subhanallah, hebatnya sang Nabi memanifestasi kesyukuran kepada Allah swt,
sehingga diiktiraf dalam al Quran. Jauh benar dengan kita yang penuh dosa dan
noda ini.
Sekali lagi ayat ini menyebabkan kita berasa lemah. Begitulah
sifat al Quran, mu’jizat, melemahkan opponents nya lalu membuatkan kita kembali
sedar diri, berasa kerdil. Hakikat ini harus dijadikan satu teguran jujur buat
para du’at khususnya supaya tidak merasa cukup dengan amal fardi dan da’wi
masing-masing.
Dan sudah pasti juga ia menarik kita untuk belajar lebih
banyak daripada Nabi Ibrahim a.s ini.
Super Plural Grace
Manakala nimat yang versi super plural nya, ni’am boleh kita
dapati dalam Surah Luqman :20.
“Tidakkah kamu memerhatikan bahawa Allah telah menundukkan apa yang ada
di langit dan dibumi untukmu dan menyempurnakan nikmat-nikmatNya (Ni’amahu)
untukmu zahir dan batin. Tetapi antara manusia ada yang membantah tentang Allah
tanpa ilmu, tanpa petunjuk dan tanpa kitab yang member pencerahan”
(Luqman :20)
Saudaraku,
Tidakkah kalian merasai sesuatu
setelah mengetahui bagaimana teliti tahap yang tidak dapat diotakkan ini dalam
Allah meletakkan qalamNya dalam ayat ayat kitab ini?
Dan lebih daripada itu, tidakkah
kita berasa tertampar dengan teguran halus ini. Menghitung nikmat Allah, kita
tidak pernah mampu apatah lagi mensyukurinya!
Namun, ketidakmampuan yang hakiki
ini bukan ticket untuk kita berlepas tangan daripada berusaha menjadi hamba
yang bersyukur. Kerana itu tetap satu arahan tatakala Allah berfirman,
“Washkuruli wa la takfuruun!”
“Dan bersyukurlah kepadaKu dan
jangan kau ingkar!”
Begitulah arahan dan amaran
daripada Allah Azza wajal.
Lalu, bagaimana harus mensyukuri
di detik kita tidak mampu? Pastinya mencontohi para anbiya’. Kesemua mereka
telah menunjukkan qudwah dalam bersyukur dengan berjuang atas jalan dakwah dan
tarbiyah. Mereka mengajak manusia kembali kepada Allah dengan penuh gigih dan
cemerlang. Lantas persoalan bagaimana itu, dikembalikan kepada kita.
Beginilah hakikat seorang hamba.
Tidak mampu tetapi mencuba
sekudrat yang ada
Menghitung nikmat yang sudah
jelas tidak terdaya
Ps: Linguistic study daripada Kuliah Utiub Ustaz Nouman Ali
Khan. Tajuk, Miracle of the Quran. Kalau rajin syayew syambung heww
4 comments:
qolbun = jantung.
fuad = hati
kan? kalau salah sila betulkan.
qolbun = jantung.
fuad = hati
kan? kalau salah sila betulkan.
qolbun = jantung.
fuad = hati
kan? kalau salah sila betulkan.
entahlah enonimos.
Post a Comment