Sunday, March 29, 2015

SENTUHAN AL AKH #37




Aku rindu saat kita saling jujur menegur. Kemudian berlapang dada menerima teguran akh kita yang lain. Kerana kita tahu teguran itu atas dasar ukhuwah dan cinta, tidak dibusuki al hawa. Bukan teguran untuk mengaibkan apatah lagi untuk menjatuhkan al akh yang duduk bersila di sisi kita sewaktu kita duduk beriman sejenak dalam halaqah mingguan itu.

Itulah budaya tanasuh, saling menasihati yang kita semua rindui. Bukan senang nak dapatkan sekeping nasihat mahupun teguran, lebih lebih lagi sekitar persoalan iman dan amal jika tidak bersama ikhwah. Benarlah kata Amirul mukminin Umar al Khattab yang kita rindui sosoknya itu;


Selepas hidayah islam, nikmat yang paling berharga buat seseorang itu ialah sahabat yang baik.

Kurang lebih. Begitulah yang sampai ke telinga kami.


Sebelum aku ceritakan bagaimana al akh itu telah menyentuh qalb akhnya yang lain dalam bentuk dan suasana tanasuh yang penuh hikmah, mari kukongsikan bagaimana para pendahulu agama kita menghidupkan budaya yang sama;

Satu pelajaran yang indah dapat kita ambil dari cerita Harun Bin Abdillah rahimahullah ketika ia berkata,

“Pada suatu saat, Imam Ahmad bin Hanbal mengunjungiku di tengah malam, kudengar pintu diketuk maka aku bertanya, “Siapa di luar?” Ia menjawab, “Aku Ahmad.” Segera  kubuka pintu dan menyambutnya, aku mengucapkan selamat malam dan ia pun melakukan hal yang sama.

Lalu aku bertanya, “Keperluan apakah yang membawamu kemari?”

Ahmad menjawab, “Siang tadi sikapmu mengusik hatiku” Aku bertanya, “Masalah apakah yang membuatmu terusik wahai Abu Abdillah” Ahmad menjawab, “Siang tadi aku lewat di samping halaqah-mu, kulihat engkau sedang mengajar murid muridmu, engkau duduk di bawah bayang-bayang pohon sedang murid-muridmu secara langsung terkena terik matahari dengan tangan memegang pena dan catatan. Jangan kau ulangi perbuatan itu di kemudian hari. Jika engkau mengajar, maka duduklah dalam kondisi yang sama dengan murid-muridmu”


Masha Allah. Sungguh telus dan ikhals teguran itu. Ia tidak berlapik lapik. Ia disampaikan dengan kata-kata yang paling baik. Ia adalah teguran yang dipandu oleh taqwa kerana Allah dan cinta akan saudaranya!


Cerita lejen itu berakhir di situ.
 
Cukup untuk membuat aku hilang kata-kata.


Maka versi al akh kita pula;

Suatu hari yang indah, usai sendi sendi tubuh menunaikan hak solat subuh berjemaah buat Tuhannya, tatkala mentari masih bekira kira untuk memanas terik, dua orang ikhwah sudah bergegas membelah udara pagi menuju ke destinasi masing masing, ke medan ilmu.

Lalu terjadilah suasana tanasuh yang kita bicarakan tadi, dalam bentuk yang paling halus tetapi membekas.


Tidak mengapalah...
 
To be continued..

No comments: