Tuesday, February 12, 2013

BUKAN SEKADAR DI BAJU-T


“Ag, kau dah makan?”

“Belum” Sekilas Ag memandang teman sebiliknya
yang baru keluar dari bilik air.

Badan Emir masih basah. Masih ada butir butir air mengalir dari tubuhnya. Dia cepat-cepat berlari anak ke bilik. Emir capai sehelai pelikat yang tersadar atas katil.

Ag tarik kerusi perlahan-lahan. Dia labuhkan diri di meja belajar. Fail-fail lutsinar dari beg hitam jenama Acer dikeluarkan. Kertas-kertas putih yang mengandungi angka-angka Matematic dibelek. Berkali-kali.

“Bila nak makan?” Lanjutan dari Emir.

Sambil sambil tu dia mengkilas kain pelikat petak-petak berwarna gabungan unggu gelap dengan hitam. Emir kemudian mengeringkan rambutnya yang masih lembab dengan tuala tadi sebelum disidai tuala tu.

“Entah. Aku ikut kau” ringkas dari Ag.

“10 Minit lagi, ok ? Aku dhuha jap ek”

Emir hampar sejadah di antara katil mereka.

Kertas-kertas yang dikelurakan dari fail tadi disimpan kembali. Battery fully charged. Emir gapai HTC Sense di penjuru meja. Dicabut wayar charger. Suis ditekan. Off.

“Lama seyh kau solat”

 “Lebih masa ke? Ala sori la”

Ig gegas bangun.
Kerusi ditolak ke dalam meja.
Emir cepat-cepat capai seluar Jeans Mustang. Disarungnya laju-laju.
Suis lampu kipas ditutup. Dua-dua keluar. Gelap.

Emir. Ag.



------------


“Roti kosong satu, roti bum satu, ok”

“Minum?”

“Kasi saya Milo suam”

“Lagi?” Laju je Mamak ambik order.

“Eh jap Mamak, kansel Milo. Bagi saya Horlick. Milo kena boikot”

Ag senyap je. Dari tadi matanya tatap HTC Sense tu. Agak-agak tembus juga. Entah ada apa yang dicari. Entah apa yang ditunggu.

“Ag kau nak makan apa?”

“Ha?.. Nasi Lemak ada?”

“Ada. Minum?”

“Air suam”

“Dah cukup semua ye. Roti kosong satu, bum satu, nasi lemak satu, Horlick suam satu air suam satu?. Ok?”

“Cantik la Mamak”


Mamak berlalu. Pagi tu masih awal. Duduk kejap datang dua tiga Mak Cik bawak keropok lekor. Makcik tadi jual keropok. Belum masak. Emir tolak baik baik. Suspicious Makcik Makcik ni. Bergerak bawah agensi mungkin. Muka sama. Datang dengan van, balik pun dengan van. Ramai-ramai.

Entah kat mana anak-anak diorang.

Dua tiga minit, semua senyap.

“Kau ok tak Ag?”

Emir mula dulu. Tak tahan tengok kawannya.
Gelisah semacam.

“Maksud kau? Define ok”

Eh. Er.  

Emir tak tahu nak cakap apa. Buntu.
Keliru.

Dia tahu Ag ada salah faham dengan Khalis. Dah seminggu, tak baik-baik lagi keduanya. Komplikated pula. Remaja. Eh.


“Air suam, Horlick suam, siap”

Cekap. Mamak datang bawak air. Emir senyum saja.
Tanda penghargaan.

“Peh, terbaek la Horlick Mamak ni, kau nak rasa?”

“Takpela” Ag. Ada sesuatu.

“Khalis dah ok?” Emir beranikan diri.

Tiba-tiba. Tiba-tiba Ag letak HTC Sense atas meja. Diteguknya air suam, dua tiag kali juga. Sekali sekala Ag pandang Emir. Senyap lagi.

Emir pula awkward. Dikacaunya Horlick suam tadi dengan sudu. Berkali-kali. Minum sikit-sikit.

“Dia tu payah la Mir”

“Kau dah cakap dengan dia eh?”

“Dah. Aku dah mintak maaf, bagi hadiah baju semua”

“Oh.”

Emir, lega.

“Dua tiga hari lagi baik la kot”

“Aku pun tak tahu la, susah sangat. Tak tahu la pula dia sensitive macam tu”

Duduk dua tiga minit lagi. Nasi Lemak sampai.
Roti kosong pun sampai. Rotu bung je belum lagi.
Dua-dua jamu diri masing-masing. Khusyuk.

“Ag..hmm, kau tahu tak?”

“Tahu apa?”

“Ukhuwah bukan sekadar pada baju T tau”


Roti bung siap!

5 comments:

atiqa said...

eyh? tak faham..

Anonymous said...

Eh akhi laju nye taip .Ana biol pale nk faham jalan cerita -Mr.Y

Adi Husni said...

masyaallah,.. cantik,..

Inspector Saahab said...

roti bum ke bung ? ahha

Anonymous said...

islam is not (only) about t-shirts, it is about reach the hearts..