Awas,
panjaaaang -,-
Baru-baru
ini saya ada melontarkan satu persoalan, cewah, agak-agaknya kenapa dalam
banyak-banyak kisah Para Nabi dan umat terdahulu dalam al Quran, kisah Nabi
Musa a.s. mendominonasi sebahagian besar al Quran?
Hmm.
Pasca
soalan ini, berbagai jawapan la yang saya terima. Ada yang kata macam tu, ada
yang kata macam ni, ada yang kata gitu dan gini dan ada yang tak terkata pun.
Bernas dan tiada yang tidak betul. Bagus juga ada perbincangan macam ini,
berbagai-bagai perspektif jawapan saya dapat. Rasa hot pulak. Heh. Inni soimun.
Entah
mengapa, di kala cuti yang panjang ni terasa rajin pula untuk mengkaji al Quran
dengan lebih detail, entah kenapa saya rajin membelek kitab-kitab tafsir dan
mendengar kuliah-kuliah tafsir dari segenap sumber, ruang dan peluang. So, di
sini suka saya untuk berkongsi sedikit sebanyak dapatan kepada persoalan yang
diajukan tadi.
Hmm.
Dan semua kisah
rasul-rasul, Kami ceritakan kepadamu (Muhammad), agar dengan kisah itu Kami
teguhkan hatimu dan di dalamnya telah diberikanmu kebenaran, nasihat dan
peringatan bagi orang yang beriman
(Hud :120)
(Hud :120)
Bayangkan
kehidupan menjadi seorang Muhammad bin Abdullah, tentu sekali tidak mudah.
Banyak cabaran, pancaroba, mehnah dan tribulasi, pahit getir kehidupan terpaksa
baginda lalui untuk menyampaikan risalah yang benar ini. Beliau bahkan dilempar
dengan pelbagai fitnah, tohmahan, kata-kata kesat, ejeken yang mengundang
marah, menyentuh isu-isu sensitive mengatasi isu perkauman dan banyak lagi.
Pasti di
saat baginda digelar seorang yang gila Muhammad terasa sangat berat dan ingin
sahaja berhenti. Pasti di saat baginda dibaling batu, baginda terasa ingin
menarik diri. Di saat baginda digelar penyair dan tukang sihir, pasti terdetik
di hati betapa beratnya ujian yang harus baginda lalui.
Di sekelian
saat, mudah sekali semangat baginda untuk lemah dan longlai.
Lalu untuk
meneguhkan hati baginda, Allah s.w.t turunkan wahyu berupa kisah-kisah para
Rasul terdahulu yang terlebih dahulu melalui kondisi yang sedang Muhammad lalui
supaya teguh hatinya. Secara umunya, kisah-kisah para Rasul dahulu dalam al
Quran bertujuan memotivasi Rasulullah s.a.w. supaya terus thabat dalam
menyampaikan tugas baginda.
Persoalannya,
mengapa kisah Musa a.s. yang justeru banyaknya?
Pertamanya,
jika kita lihat balik bagaimana beratnya ujian yang perlu dihadapi Nabi musa
a.s kerana beliau terpkasa berhadapan dengan Firaun yang merupakan insan yang
membesarkannya.
Dan istri Fira’un berkata, “(Dia) adalah
penyejuk mata hati bagiku dan bagimu. Janganlah kamu membunuhnya, mudah-mudahan
dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia menjadi anak,”…
(Al Qasas:9)
(Al Qasas:9)
Ayat di
atas memberi gambaran bagaimana atas desakan isterinya Fira’un yang zalim itu
akur dan bersetuju membela Musa. Dan di saat dewasanya, Musa harus berhadapan
dengan lelaki itu, orang yang membenarkan untuk membesarkannya, seorang lelaki
yang mungkin memainkan peranan sebagai seorang ayah tatkala Musa mengenali
dunia. Pasti berat bukan tugas tersebut?
Jika
dibandingkan dengan Rasulullah sendiri pula, baginda tidak perlu menentang kaum
keluarganya. Walaupun beliau dikecam hebat oleh bapa saudaranya Abu Lahab,
namun baginda juga mendapat sokongan tidak berbelah bagi dari lelaki yang
banyak berjasa dalam membesarkan baginda yakni Abu Talib dan ahli kerabat yang
lain.
Sudah pasti
di saat kisah Musa ini sampai pada Rasulullah, baginda seolah-olah tidak punya
alasan untuk meninggalkan risalah ini.
Keduanya,
Nabi Musa
mempunyai sejarah peribadi yang kurang elok. Beliau pernah membunuh seseorang.
Dengan rekod jenayah (term hari ini) yang tidak baik ini, pasti sangat besar
penolakan masyarakat terhadapnya.
Bahkan nabi
Musa menjadi buruan sesetengah pihak dalam masyarakat tesebut untuk membalas
dendam pembunuhan yang tidak sengaja beliau lakukan.
Dia (Musa) berkata, “Ya Tuhanku, sungguh aku
telah membunuh seorang dari golongan mereka, sehingga aku takut mereka akan
membunuhku”
(Al Qasas:33)
(Al Qasas:33)
Bayangkan,
hidup dalam buruan, namun pada waktu yang sama beliau diberi tanggungjawab
mendakwahi umatnya. Cuba bayangkan hari ini kita semua dikenali sebagai seorang
pembunuh, kemudian pada waktu sama cuba mengajak orang di sekeliling kita
kepada sesutau yang baharu, sudah pasti sangat besar penolakan tersebut.
Dibandingkan
pula dengan Rasulullah s.a.w, baginda tidak mempunyai sejarah hitam demikian.
Rekod peribadinya bersih sebersihnya. Bahkan baginda diangkat-angkat dalam
kalangan masyarakat pada hari itu dengan jolokan al-amin, terkenal dengan sifat
jujur baginda. Sudah pasti ajakan kepada Islam tidak sesukar kondisi Musa a.s.
Apakah
tidak wajar lagi kisah Musa menjadi peneguh hati Sang Rasul?
Ketiganya,
Mari kita
perhati ayat-ayat di bawah,
Dia (Musa) berkata, “Ya Tuhanku, lapangkanlah
dadaku, dan mudahkanlah utukku urusanku dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku
agar mereka mengerti perkataanku”
(Taha:25-28)
(Taha:25-28)
Dan saudaraku Harun dia lebih fasih lidahnya
daripada aku maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkanku,
sungguh aku takut mereka akan mendustakanku”
(Al Qasas:34)
(Al Qasas:34)
Dapat kita
simpulkan (Wallahu’alam) Nabi Musa sebenarnya mempunyai kekurangan dari segi
perbicaraanya. Boleh jadi beliau pelat, kurang fasih percakapannya, dan beliau
harus juga walau bagaimanapun menyampaikan kebenaran di hadapan Fira’un dan
kaumnya.
Boleh kita
semua bayangkan keadaan itu?
Seseorang
yang bicara pun tidak betul, punyai rekod yang tidak baik, ada hati mengajak
manusia kepada sesuatu yang tidak pernah mereka dengar, mahu berdebat pula soal
akidah dan ketuhanan.
Pasti
sangat besar penolakan ke atas beliau. Boleh sahaja kaumnya mengejek dengan
sindirian, “Apa Tuhanmu tidak ada makhluk yang lebih sempurna untuk diutuskan
kepada kami?”
Pedih dan
perit ujian itu.
Dan
Rasulullah? Baginda pasti fasih tutur bicaranya. Membesar di kawasan pedalaman
sudah tentu mengajar baginda untuk bertutur dengan baik dengan lughah yang
asli. Pengalaman berniaga dan berdagang pasti memberi idea kepada baginda untuk
berhadapan dengan pembesar dan mahir seni berdebat.
Bukankah
sudah jelas kisah Musa benar-benar memberi kesan dalam perjuangan ar Rasul
kita?
Dan hujah
yang keempat,
“..dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari
keluargaku, (iaitu) Harun, saudaraku, teguhkanlah kekuatanku dengan dia, dan
jadikanlah dia teman dalam urusanku..”
(Taha:29-32)
(Taha:29-32)
Rupa-rupanya,
dalam keadaan yang getir, terpaksa berhadapan dengan kezaliman Fira’un, Musa
hanya punya seorang teman di sisinya yakni Harun. Hanya Harun tempat dia
berkongsi kekuatan, tempat dia berkongsi duka, peneman di kala dia menjalankan
urusannya.
Hanya
seorang?
Bandingkan
dengan Rasulullah pula.
Baginda
punya sangat ramai teman di sisi baginda yang sanggup berkorban harta dan nyawa
untuk perjuangan baginda. Baginda punya Khadijah yang sanggup berkorban harta
dan mendengar setiap rintihan baginda. Baginda punya Abu Bakr yang setia dan
membenarkan setiap kata-kata baginda, baik yang telah diucapkan mahupun yang
belum diucapkan pun sudah dibenarkannya.
Lagi?
Baginda
punya Umar yang jadi ikon kegagahan dan kekuatan. Ali bin Abi Talib yang
cerdik. Dan ramai lagi para sahabat dan sahabiah yang lain, yang berdiri kokoh
disamping baginda.
Apa baginda
punya alasan untuk tidak terus menegakkan al haq tatkala mengetahui bahawasanya
Musa mampu melakukan yang serupa bertemankan Harun sahaja?
Tentu
sekali tidak.
Inilah
serba sedikit hujah yang menjadi jawapan kenapa kisah Musa mendominasi
kisah-kisah dalam al Quran.
Ikhwah dan
akhowati fillah,
Cukuplah
kita bandingkan kisah Musa a.s dengan Rasulullah s.a.w. Memang benar waktu dulu
kisah-kisah ini diturunkan untuk Baginda Rasul. Namun hari ini, baginda telah
wafat dan menamatkan khidmatnya dengan cemerlang. Sekarang bandingkan Musa
dengan kita pula, rijal-rijal yang telah berjanji untuk menggalas tanggungjawab
memastikan kelangsungan risalah ini.
Adakah kita
hari ini berdakwah untuk menentang keluarga kita?
Sudah pasti
tidak.
Bahkan mungkin kita sekeluarga bersama hidup dalam nafas dakwah.
Maka malulah kita untuk beralasan.
Bahkan mungkin kita sekeluarga bersama hidup dalam nafas dakwah.
Maka malulah kita untuk beralasan.
Adakah kita
hari ini berdakwah sebagai seorang yang mempunya rekod jenayah seteruk membunuh
orang?
Saya yakin
tidak.
Paling-paling teruk pun kita biarkan ikan-ikan dalam aquarium mati kelaparan kerana kita sibuk pergi durah. Itu pun kalau bela ikan.
Paling-paling teruk pun kita biarkan ikan-ikan dalam aquarium mati kelaparan kerana kita sibuk pergi durah. Itu pun kalau bela ikan.
Adakah hari
ini kita berdakwah sebagai seorang da’ie yang gagap bicara?
Bahkan saya
yakin ramai dalam kalangan kita bukan sahaja fasih tutur bicara, malah
menguasai beberapa bahasa komunikasi. Sekalipun ada yang pelat dan gagap, namun
medium dakwah yang pelbagai hari ini menyebabkan kita tidak punya alasan.
Dan,
Adakah hari
ini kita keseorangan dalam menyampaikan dakwah ini?
Ah, you
know more than I do.
Jadi, apa
lagi yang para du’at mahu?
7 comments:
Masha-Allah. Segal puji bagi bagi Allah yang telah memberikan anda taufiq dan ilham untuk menulis post ini.
Very beneficial, indeed! Jzkk akhi! :D
sangat formal.
jzkk :)
wow , point of view yg bagus :)
allahu rabbi,
segala puji Allah yang telah mengilhamkan akhi untuk mengupas kisah musa as.
sebegini dekat.
dekat dengan para daie.
saat ini. masa ini.
inshaAllah.
sungguh al quran petunjuk sepanjang zaman!
jzkk akh.
benar2 menusuk iman.
terasa seperti rijal yg bermain-main dalam dnt ni..
moga Allah pelihara kita semua dan moga Allah terus tsabatkan kita di jalan ini..
I'm speechless. Masya Allah tak tahu nak kata apa. Jzkk atas penulisan :)
Quran dan segala isinya itu penuh dgn kekuatan... Allahuuu
Post a Comment